Přešlapy v módním průmyslu, tedy ve světě módních luxusních značek, jsou denním chlebem jejich právníků. Ti se nenudí a svůj výdělek mají jistý.
Rádoby seriózní firmy se vzájemně obviňují ze sexismu, rasismu a kopírování modelů. O sexismu a rasismu můžeme spekulovat, ale kopie oblečení jsou všem na očích.
Diet Prada
Ano, čtete správně. Už před 5 lety proběhla virtuálním světem zpráva, že kabát navržený pro značku Dior se nápadně podobá tomu, který prezentovala Prada. Diet Prada, coby skupina „hlídačů“ módy od té doby provedla a zveřejnila stovky podobných srovnání, z nichž i nejslavnější tvůrci vyšli jako hanební napodobitelé.
Machinace v módním průmyslu nyní sleduje mnoho skupin. Zakladatelé původně anonymního účtu Diet Prada se ale například ke svému poslání propracovali náhodou. Když prohlížíte pozorně fotky z módních přehlídek, nápadná podobnost některých kousků bije do očí. Stoupenci Diet Prada začali vyrábět koláže původních a okopírovaných modelů a ty pak zveřejňovali na internetu.
Ihned začaly vznikat další projekty, které až agresivně hlídají přešlapy módních domů. A značky se oprávněně bojí, že by jednou mohly získat „červenou kartu“, která je vyřadí ze hry.
Kritika zapovězena
Není snadné orientovat se ve světě dokonalosti a lesku, kde je veškerá kritika zapovězena a pravda se šíří pouze v kuloárech. Ale ještě horší je být módním návrhářem, tvůrcem, který musí rozlišit hranici mezi inspirací a imitací.
Například obchodní řetězce návrhářské trendy kopírovat mohou, ale je nemyslitelné, aby módní návrháři, hrdinové avantgardní kreativity, byli jiní než prudce originální. Navíc dnešní doba vyžaduje nesmírné tempo kolekcí, které se musí představit, což nápaditost spíše zabíjí než naopak.
Jak si stojí kosmetický průmysl?
Vtipně nazvaný účet Estée Laundry (v překladu znamená laundry prádelna) provozuje skupina anonymních přispěvatelů z celého světa a zaměřuje se na „čistou špínu“ v kosmetickém průmyslu. To, co se děje v módním průmyslu, se týká samozřejmě i kosmetiky.
Mnohdy se ve virtuálním světě odehrává opravdové drama, které připomíná reality show s detektivní zápletkou. Jeden příklad za všechny. Pozitivní recenze psané spokojenými uživateli známé kosmetické značky Estee Lauder byly ve skutečnosti kreativním výtvorem zaměstnanců firmy.
Jistě, módní návrháři mají těžkou práci, ale je stejná jako při inovacích v automobilovém či jakémkoli jiném průmyslu. A bylo by fajn, kdyby se hrálo fér.
Při tvorbě článku autorka využila svých vědomostí, zkušeností a veřejně dostupných informačních zdrojů. https://internetretailing.net/
Jana Brandtlová
Jsme redakce portálu Tvojemísto.cz. Milujeme osobní rozvoj i nejrůznější témata, která nás životem provází. Své náměty nám pište na náš redakční email.