Nový způsob distribuce energie umožňuje domácnostem i firmám vzájemně sdílet elektřinu, což může přinést nejen úspory na účtech za energie, ale také přispět k efektivnějšímu využívání obnovitelných zdrojů, zejména fotovoltaiky.
Jak sdílení elektřiny funguje
Uživatelé mohou přebytečnou energii ze svých solárních panelů či jiných zdrojů předávat dál – například sousedům, rodině nebo dokonce vzdáleným přátelům, kteří se zapojí do stejné sdílecí skupiny.
Mnoho domácností s fotovoltaikou totiž často produkuje více energie, než kolik jsou schopny spotřebovat. Díky sdílení je možné tuto energii přenechat jiným, místo aby byla prodávána zpět do sítě za nevýhodných podmínek, nebo dokonce ztracena.
Naopak ti, kteří nemají vlastní zdroje energie, mohou využít výhodnějších podmínek při nákupu sdílené elektřiny od ostatních členů sdílecí skupiny. Sdílení je navíc nezávislé na distributorovi, výrobce může mít smlouvu s EG. D a odběratel třeba s ČEZ Distribuce.
Cenu za elektřinu si stanovíte sami
Poplatek za sdílení si stanovujete uvnitř skupiny. Bez ohledu na cenu, kterou si ve skupině za sdílenou elektřinu nastavíte, spotřebitel vždy musí platit regulovanou složku ceny elektřiny.
Tímto způsobem je možné optimalizovat spotřebu a využívat energii efektivněji. K tomu, aby se dalo sdílení elektřiny realizovat, je potřeba, aby všichni členové ve skupině disponovali chytrým elektroměrem, který sleduje množství dodané a spotřebované energie.
Se sdílením elektřiny může pomoci i elektromobil
Jedním z moderních způsobů, jak využít sdílení elektřiny naplno, je zapojení elektromobilů s technologií Vehicle-to-Grid (V2G). Tato technologie umožňuje využít baterii elektromobilu k dodávání energie zpět do sítě nebo ke spotřebě v domácnosti.
V praxi to znamená, že pokud elektromobil nabitý levnou nebo přebytečnou elektřinou zaparkuje u domu, může během špiček dodávat energii zpět do sítě nebo sloužit jako záložní zdroj pro domácí spotřebiče.
Vcházíme do éry, kdy osobní auto není jen prostředkem dopravy, ale také plnohodnotným prvkem domácí energetické infrastruktury. Například Volkswagen ID. 7 ve verzi s 77 kW akumulátorem nejen dokáže ujet na jedno nabití i 700 kilometrů, ale také zásobit dům elektrickou energií až na dva dny.