Ukázalo se, že oblíbený a velmi rozšířený typ pohonu osobních automobilů není v praxi takový, jak ho výrobce prezentuje. Co bude dál?

V zájmu výrobců automobilů je, aby jejich vozy měly co možná nejnižší spotřebu a tím pádem neprodukovaly příliš vysoké množství škodlivých látek. Aby toho docílili, vymýšlí různé alternativní typy pohonů. Ten nejčistší a nejrozšířenější je samozřejmě elektrický, nicméně plně elektrický vůz nevyhovuje všem. A tak výrobci přišli s plug-in hybridní variantou, která balancuje na pomezí spalovacího a elektrického vozu. Bohužel podle posledních studií není vůbec tak ekologická, jak se tváří.

Čím si plug-in hybridní vozy získaly takový úspěch, a proč se možná blíží jejich konec?

Hybridní vozy obecně mohou jezdit na elektřinu i na fosilní paliva a dělí se na tři základní kategorie – mild-hybrid, hybrid a plug-in hybrid. První dvě kategorie mají jen malý elektromotor i baterii, takže jet čistě na elektřinu zvládnou jen při nízkých rychlostech a spíše pomáhají spalovacímu motoru při rozjíždění. Plug-in hybrid má elektromotor i baterii větší, takže pro něj není problém spalovací motor plně suplovat elektřinou i přes 50 km jízdy.

Z této vlastnosti by měly plynout ony žádané benefity, jako je nízká spotřeba paliva (většina výrobců uvádí až kolem 1,6 l/100 km) a nízká produkce emisí, která se u některých modelů vešla do 50 g CO2/km. To stačí na „elektrické“ dopravní značky, které majitele těchto vozů opravňují třeba k parkování v Praze i dalších městech zdarma či k bezplatnému užívání dálnic a podobně.

Ovšem nová studie ICCT ukazuje, že tyto vozy v praxi ani zdaleka těchto hodnot uváděných výrobci nedosahují. Ve skutečných podmínkách provozu je spotřeba paliva i několikanásobně vyšší a rovněž je vyšší i produkce emisí a to o 28 až 89 %. V reálných podmínkách to znamená, že místo udávané spotřeby 1,6 l/100 km jezdí tyto vozy i za 4,4 l na 100 km a v případě firemních vozů leckdy i za 8,4 l/100 km.

Je chyba na straně řidičů nebo u výrobce?

Nicméně tento typ pohonu má své kvality i opodstatnění, a pokud ho řidič využívá tak, jak má, může z něj jenom profitovat. Ovšem aby plug-in hybrid dokázal využít svých předností a jezdit velmi úsporně oproti konvenčnímu vozu, je nutné ho pravidelně nabíjet a využívat naplno jeho elektrický potenciál. Na to bohužel řidiči nedbají a s plug-in hybridy jezdí jako s obyčejnými vozy na fosilní paliva, což je vysoce kontraproduktivní.

Na palubě totiž pak veze zbytečnou zátěž v podobě elektromotoru a baterie, tudíž je spotřeba i vyšší než u klasického spalovacího vozu s jedním agregátem. Podle názorů některých odborníků je daleko lepší plug-in hybridy osadit pořádným elektromotorem a silnou baterií s rychlým nabíjením, aby lidé byli motivování elektrický pohon využívat.

Pak skutečně je možné jezdit úsporně a těžit ze všech benefitů, které kombinace elektrického a spalovacího motoru nabízí. Anebo si rovnou pořídit čistý elektromobil, například Volkswagen ID.4 s dojezdem až 500 km, který vás navíc během jízdy spolehlivě pohlídá díky nejmodernějším jízdním asistentům, takže vždy bezpečně dojedete do cíle.

 

Autor se problematikou dlouhodobě zabývá a při tvorbě článku čerpal ze svých znalostí, zkušeností a veřejně dostupných informačních zdrojů.