Každý máme svůj styl, stejně tak, jako jsme každý svou vlastní osobností. Jedinečnou, originální a neopakovatelnou. Módní návrháři často zcela přesně říkají, že styl je naším poznávacím znamením.

Jistě, podle stylu vás lidé rozpoznají ještě dřív, než zahlédnou obličej, vlasy, pohyby.

Pokud se zajímáte o módu, respektive o to, co vám sluší a v čem se cítíte dobře, tedy v jakém oblečení jste v souladu sami se sebou, máte skoro hotovou práci na osobním stylu. Nicméně styl už není to, co vidíte v zrcadle. Stejně jako charisma je skrytý uvnitř vás a vypovídá o vás.

V tomto článku se budeme mimo jiné věnovat tomu, jak si vytvořit osobní styl, který o vás bude vypovídat to, co opravdu chcete, resp. kým opravdu jste.

„Styl je způsob, jak vyjádřit, jací jste, bez toho, abyste museli promluvit.“

(Rachel Zoe)

Magické slovo

STYL – čtyři písmena, které to kouzelné slůvko tvoří a číhá na nás všude. Jsou ho plné reklamy, módní kampaně i stránky ženských časopisů. Ze všech stran slyšíme, jak máme mít svůj styl, máme být stylové a pořizovat si do šatníku samé stylové kousky. Co ale tento pojem znamená a co se za ním ve skutečnosti skrývá?

Mít styl rozhodně neznamená oblékat se draze ani luxusně. Styl opravdu není o značkách, módních návrhářích ani visačkách na oblečení. Už jsme to zmínili hned v úvodu: styl je o tom, co vychází z vás samotných. Vyjadřuje, co vás dělá vámi. Měl by proto být upřímným odrazem vaší osobnosti, esence, charismatu a životního stylu.

Je kombinací módy, vaší postavy, věku, barvy očí a vlasů, profese, hodnot i přesvědčení. Je tím, co vás odlišuje od ostatních, díky čemu budete sví a pro okolí nezapomenutelní.

„Móda znamená oblékat s podle toho, co je právě moderní. Styl je o tom, být sám sebou.“

(Oscar De La Renta)

Proto dejte svůj vlastní „podpis“ na věci, které nosíte, a nesnažte se být pouhým následovatelem módních trendů či kopií někoho jiného. Oblečení totiž o svém nositeli opravdu prozrazuje mnohem více, než by se mohlo na první pohled zdát. (A možná i víc, než si vy sami přejete.)

Zatím nejlepší definice stylu, kterou jsem našla, je tato:

Styl je nezbytnou a zdravou rovnováhou mezi tím, co se právě nosí a vlastní osobností.

Je to vlastně úplně jednoduché – přestaňte se tolik zaměřovat na trendy, ale hledejte způsoby, jak podtrhnout vlastní image, ve které se budete cítit výjimečně a sama sebou.

Kdo hledá, najde

Nejlepší způsob, jak najít svůj styl, je porozumět svému vnitřnímu světu. Pak zkombinujte svůj vkus, zájmy, touhy, životní styl, ambice, inspiraci a preference do ideální verze sebe samotné. Zní to jako nerealizovatelné a složité, ale není. Ve skutečnosti vás povede vaše nitro a intuice.

Ujasněte si, kým jste nyní, a kým se chcete stát. Odhalte své pravé já definujte své přednosti, libůstky, to, v co věříte, i to, co chcete svým vzhledem reprezentovat, aby se váš styl, vaše image stala autentickou a byla v souladu s tím, kým ve skutečnosti jste nebo na jaké cestě za jakými cíli jste.

„Styl je něco, co každý z nás už má. Všechno, co potřebujeme udělat, je najít jej.“

(Diane von Furstenberg)

Styl potřebuje osobnost a harmonii

Už jsme si několikrát zdůraznili, že vaše osobnost určuje váš styl. Osobnost předurčuje, jestli vám sluší květinové motivy, volánky, geometrické či zvířecí vzory nebo jednoduché čisté linie a minimum zdobení.

A protože jako lidé máme sklon všechno škatulkovat, třídit a vytvářet v chaosu nějaký řád, i u stylů si pracovníci módního průmyslu vypomohli základními 5ti kategoriemi, které sice nikdy ani zdaleka nemohou obsáhnout vše, co obsahují (a neobsahují), ale mohou vám výrazně pomoci při hledání vašeho vlastního stylu.

Takže – jste spíše princezna, business žena, umělkyně, hvězda nebo realistická a praktická žena?

Žena romantická

Romantická žena je žena – princezna. Je to něžná mladistvá dáma, která disponuje jemnými a roztomilými rysy tváře, a to i v pokročilejším věku. Má ráda oblékání a nakupování i péči o sebe. Z domu nikdy nevychází neupravená a nenavoněná. Líbí se jí ženské půvabné a zdobené oblečení pastelových barev. Miluje květiny, krajky, volánky, kamínky a jiné ozdůbky, které v ní vyvolávají pocit jemnosti a mladistvé ženskosti.

Klasická žena

Klasická žena je byznys žena. I přesto, že nesleduje módní trendy, je vždy upravená, sladěná a elegantní. Tento typ ženy preferuje málo zdobené, formálnější oblečení v barvách šedá, bílá a černá a miluje jednoduchost. Inklinuje k čistým liniím v kvalitních materiálech. Je prostě konzervativní, a to i co se týče líčení či účesu. Chce být obdivována pro svou inteligenci, osobnost a znalosti, proto jí není příjemné upozorňovat na sebe vzhledem.

Kreativní žena

Neboli žena umělkyně. Oblečení a nakupování je pro ni formou uměleckého díla a procesu jeho vzniku. Miluje avantgardní a nekonvenční módu, kterou loví v second-handech, u rodičů na půdě, ve vintage obchodech a skvěle ji kombinuje s drahými kousky proslulých značek. S módou si hraje a trendy spíše vytváří, než aby je následovala. Když už, vždy se snaží přidat něco jedinečného navíc. Chce být nepřehlédnutelná a za své módní kombinace obdivovaná.

Dramatická žena

Žena superstar a žena dračice. Miluje nakupování i listování v módních časopisech. Obléká se podle nejnovějších trendů a její šatník je plný posledních módních výstřelků a trendy novinek. Často podléhá impulzivním nákupům, ve kterých ale stále sleduje své nejoblíbenější prvky – lesklé, lakované, třpytivé materiály, zvířecí vzory, vysoké podpatky a sexy outfit nejrůznějšího druhu. Má potřebu zdůraznit svou ženskost, ženské křivky a sexualitu. Důležitější než pohodlí a praktičnost je být centrem pozornosti a neustále ohromovat (samozřejmě zejména druhé pohlaví).

Přirozená žena

Žena přirozená je žena praktická. Odmítá trávit hodiny před zrcadlem, styl by neměl zabírat čas a měl by být bezstarostný. Na prvním místě je pro ni vždy pohodlí. Styling jí musí umožňovat volnost pohybu, boty vybírá zásadně bez podpatků, střihy jednoduché a ozdobných doplňků u ní najdete pramálo. Nakupování ji nebaví a do obchodů vyráží jen tehdy, pokud něco potřebuje. Neformální styl a sportovní móda jsou pro ni ty nejlepší volby.

Autorka při tvorbě článku využila svých vlastních znalostí problematiky a veřejně dostupných informačních zdrojů.