Ačkoliv lidé stále vstřebávají elektromobilitu a její přínosy pro životní prostředí a ekologii, některé organizace už jsou daleko napřed a chtějí zakazovat už i samotné elektromobily. Důvodem má být jejich nadměrná spotřeba energie.

Zákaz neekologických elektrických vozů do roku 2030

Německé Federální sdružení spotřebitelských asociací (VZBV) ve svém zveřejněném článku popisuje, že i plně elektrická auta mohou mít nadměrnou ekologickou stopu. Jde zvláště o ty elektrické vozy, které mají spotřebu elektrické energie vyšší než 16 kWh na 100 kilometrů.

Dle této organizace by se měl stanovit limit maximální spotřeby energie pro elektromobily na 16 kWh na 100 kilometrů a mělo by toho být dosaženo do roku 2030. Tento limit má motivovat výrobce k vývoji energeticky úspornějších vozidel, která budou mít nižší ekologickou stopu. Pokud by výrobci tento limit nesplnili, hrozily by jim finanční sankce, což by je mělo dále pobídnout k dodržování stanovených norem.

Trnem v oku VZBV jsou hlavně SUV vozy

Vozidla, která většinou mají vyšší spotřebu energie, než je zmíněných 16 kWh na 100 km, spadají do kategorie SUV, jsou velká a těžká. A tento typ elektrických vozidel je nejenom oblíbený u zákazníků, ale je hlavně oblíben u výrobců, kteří z nich obdrží vyšší marži. Baterie elektrického vozu je velmi drahá položka, jejíž cena se snadněji „schová“ do obrovského, luxusního SUV vozidla než do menšího kompaktního vozu.

Z toho důvodu si výrobci vozidel zvykli dělat elektromobily hlavně v této kategorii i za cenu vyšší spotřeby kvůli velké a těžké baterii s extrémně předimenzovaným dojezdem, který zákazník téměř nevyužije. Tím pádem většinu času jezdí s neužitečným zatížením, kvůli kterému má pouze vysokou spotřebu a žádný jiný užitek.
Nemluvě o tom, že spotřeba surovin na výrobu tak velké baterie a vozu kategorie SUV je vyšší než na výrobu menšího vozu, což do jisté míry podrývá význam elektromobilů jakožto udržitelného a ekologicky nezatěžujícího pohonu budoucnosti.

Výrobce by měl mít povinnost informovat o analýze celého životního cyklu svých modelů

VZBV tak navrhuje zavedení povinného hodnocení životního cyklu (LCA) pro všechna nová vozidla od roku 2026. Toto hodnocení by zahrnovalo nejen spotřebu energie během provozu vozidla, ale i emise CO2 spojené s výrobou, údržbou a likvidací vozidla. Cílem je poskytnout spotřebitelům transparentní informace o skutečném dopadu jednotlivých modelů na životní prostředí, a zároveň motivovat výrobce k přijetí opatření ke snížení těchto emisí.

Pokud si chcete být jistí, že váš elektromobil je skutečně ekologický a nikdo ho nikdy nezakáže, poohlídněte se v kategorii kompaktních vozů. V této kategorii nemůžete minout například Volkswagen ID. 3, který má dojezd až 500 kilometrů a je vyroben z kvalitních, recyklovaných materiálů.

 

Zdroj: https://www.vzbv.de/meldungen/e-mobilitaet-effizienter-machen?fbclid=IwY2xjawE6zTxleHRuA2FlbQIxMAABHUEBO8lmjEEkooiYDQN0luwYaYXnrLz3Mjce41nA9_NcHmo781_a8jRHaw_aem_O3UDZu7Zhs06nYZg9NDcVw