Nedostatečný odstup výrazně zvyšuje riziko nehody a může mít vážné následky jak pro řidiče, tak pro ostatní účastníky silničního provozu. Ačkoliv mnoho sousedních zemí tento přečin pokutuje, Česká republika na to teprve chystá zákon.

Všichni dopravní experti na světě se shodují, že byste měli mít alespoň dvou sekundový odstup od vozidla jedoucího před vámi. Nicméně, i pokud toto pravidlo poctivě dodržujete, řidič za vámi se tím řídit nemusí a vy se i tak můžete dostat do nepříjemné situace.

Z právního hlediska je pak sice jednoduché určit viníka, kterým je vždy vozidlo, které narazilo zezadu, ale co naplat, když se této, možná i fatální nehodě, nedá jednoduše předejít svou vlastní bezpečnou jízdou.

Tento nešvar se samozřejmě netýká pouze našich končin, ale lze se s ním setkat téměř v každé zemi na světě. A proto i každá naše sousední země trestá „lepící se“ řidiče. Například Německo a Rakousko pokutou za 10 tisíc, Slovensko za 1 250 a Polsko za 2 900 Kč.

Už tedy zbývá jen silniční policie v České republice, která ale na trestání řidičů, kteří nedodržují bezpečný odstup, nemá žádnou páku v podobě porušení předpisů. A to i přes to, že jen za letošek způsobili 2 500 nehod.

Zákon nejspíš brzy přijde, ale bude fungovat?

Stát plánuje zavést dva nové přestupky. Ten mírnější bude za nedodržení bezpečné vzdálenosti dvě sekundy a přísnější, kterého se dopustí řidiči nedodržující vzdálenost jedné sekundy. Zaznamenat a dokázat pak tento prohřešek může být pro policii problém.

Často může nastat situace, kdy jedoucí vozidlo si udržuje dostatečnou mezeru, ale do této mezery vjede jiné vozidlo a z poctivého řidiče je rázem řidič neukázněny. Nicméně díky moderním kamerám a například i dronům, by určení neukázněného řidiče mělo být snadné.

V moderních vozech lze rizikovým situacím a přestupkům velmi jednoduše předcházet

Díky asistenčním systémům, jako je například adaptivní tempomat, si vy sami nemusíte bezpečný odstup téměř hlídat, protože to za vás děla dokonalý systém. Ten dokáže pružně reagovat na rychle se měnící situace například na dálnici tak, abyste zůstali co nejvíce v bezpečí. Funkčnost těchto systémů se však odvíjí od technického stavu vozidla, výrobce nebo počasí a někdy nemusí úplně spolehlivě fungovat.

Dnes v asistenčních systémech vyniká například Volkswagen, jehož model ID.5 získal všech pět možných hvězdiček v hodnocení bezpečnostních testů Euro NCAP. Největší úspěch zaznamenal právě s adaptivním tempomatem, asistentem nouzového brždění nebo například asistentem jízdy v pruhu, díky kterým získal nejvíce bodů a zapsal se mezi nejvíce bezpečné vozy světa.

 

Zdroj: https://english.radio.cz/keeping-your-distance-or-not-czech-roads-8567002