Vozy na elektřinu se na nás valí ze všech stran, ale otázka jejich nabíjení v hustých městských zástavbách doposud nebyla plně vyřešena. S revolučním řešením však přišla německá firma, která nabíječky k elektromobilům instaluje přímo do obrubníků u silnice.

Kolín nad Rýnem je prvním městem na světě, ve kterém se budou v ostrém provozu testovat „nabíjecí obrubníky“. Umístit nabíjecí místo zrovna do obrubníku se designérům jeví jako skvělé řešení, které je daleko méně komplikovanější než běžná dobíjecí stanice. Odpadá tak starost s tím, kam umístit skříň s elektrickými rozvaděči a kabely, které zbytečně zavazí chodcům a s oblibou se na ni nedívají ani ochránci památek nebo stavební úřad.

Nabíjecí obrubníky budou všude a půjde je snadno vylepšovat

Inženýrům se do obrubníku povedlo implementovat všechno, co je k nabíjení elektromobilu potřeba. Pod vašima nohama se tak bude nacházet čtečka RFID čipů, modem připojený na internet a samozřejmě i AC dobíjecí konektor. To vše lze navíc integrovat nejen do obrubníků, ale téměř všech prvků městské infrastruktury, jako jsou chodníky nebo podlahy v garážích a podobně, takže nabíjecí stanice nebudou vadit ani v městských centrech.

Další velkou výhodou tohoto řešení je jeho snadná škálovatelnost. S tím, jak se v průběhu času bude elektromobilita vyvíjet, bude třeba nabíjecích bodů více a rychlejších a dokonalejších. Do budoucna by mělo být možné instalovat i rychlé DC konektory. Takže elektromobily s ultra rychlým dobíjením, jako je třeba Volkswagen ID.5, se u obrubníku stihne dobít i na 50 %, což je asi 200 km jízdy, za 15 minut.

S podobně důmyslným řešením přichází i Praha

Implementace nabíjecích obrubníků byla v Kolíně nad Rýnem spuštěna teprve 25. dubna 2024, takže ještě nějakou chvíli potrvá, než se ukáže, jak vynález bude fungovat v praxi. Nicméně už dnes můžete v Praze vyzkoušet podobnou revoluční myšlenku, kdy se nabíječka zabudovala do lampy pouličního osvětlení. Takovou lampu můžete najít například na Vinohradech a od normální pouliční lampy ji okem téměř nerozeznáte.

Její spodní část tvoří černá rozvodná skříň, nad kterou je umístěn klasický wallbox, tedy zařízení s dotykovým displejem a konektorem pro připojení elektromobilu. Svým charakterem tedy také příliš nepřekáží a potenciál na budoucí vylepšení má také, nicméně ne tak široký jako nabíječka v obrubníku.

 

Zdroj: https://www.automotiveworld.com/news-releases/rheinmetall-the-city-of-cologne-and-tanke-gmbh-are-launching-a-pilot-project-for-innovative-loading-curbs-in-public-spaces/