S rostoucí popularitou elektromobilů roste i počet jejich odpůrců. Dezinformace se šíří rychle a někdy
zní i dost přesvědčivě. Ano, je pravdou, že není zlaté vše, co se třpytí. Elektro auta zatím stále mají
některé své mouchy. I přesto ale řadu svých nedostatků za roky vývoje překonaly a mýty, které se o
nich šířily či stále šíří, jsou již dávno pasé. Které největší mýty to jsou?
Elektrická auta jsou větší zátěží pro klima než auta spalovací kvůli emisím z elektráren
Elektromobily samy o sobě žádné emise neprodukují. Faktem je, že elektřina použitá k nabíjení může
pocházet ze zdroje, který uhlíkově čistý není. Příkladem může být uhelná elektrárna, která emise
přirozeně produkuje a vytváří tak energii pro váš elektro vůz. To je však individuální záležitost, která
se v každé krajině liší. Na území ČR je poměrně dobrý energetický mix, obsahující jadernou elektřinu,
která žádné emise neprodukuje, stejně jako vodní a solární elektrárny. 100 % čistá energie do
vašeho vozu nenateče. Nicméně je to stále mnohonásobně šetrnější pro přírodu než motory
spalovací. Navíc kdybychom vzali v potaz rafinaci ropy a její přepravu, tak se již nemáme o čem bavit.
Elektromobily nemají dostatečný dojezd pro každodenní potřebu
Málokterá domácnost urazí za den více než 160 km. Přičemž téměř všechny nové modely dokážou
ujet i více než 300 km úplně s přehledem. Třeba taková Audi Q4 e-tron, výkonné SUV, může zdolat i
520 km. Maximální dojezd se může mírně lišit dle stylu jízdy a okolní teploty, ale i tak je to stále
úctyhodné číslo a na denní pojíždění bohatě vystačí.
Nejsou místa na nabíjení
Elektromobil lze nabíjet doma z běžné 230V zásuvky. Stačí k ní jen připojit síťový nabíjecí kabel. Pro
ještě rychlejší domácí nabíjení je vhodné pořídit si wallbox. V případě, že bydlíte v bytě a nemáte v
okolí potřebnou infrastrukturu, je nejlepší dobíjet elektromobil v práci. Mnoho zaměstnavatelů
buduje zázemí pro elektromobilitu, a tak dobíjení během pracovní doby není problém. Kromě toho je
dnes v ČR okolo 1 525 nabíjecích bodů. Najdete je téměř u každého Kauflandu a benzinky, a to
dokonce někdy i zdarma. Takže čas potřebný pro nabití můžete mezitím strávit nakupováním nebo
vyřizováním potřebných věcí. Infrastruktura vysokým tempem nadále roste a Ministerstvo dopravy
chce v letech 2021 až 2027 podpořit budování dobíjecích stanic až čtyřmi miliardami korun.
Baterie do elektroaut není ekologická a její výroba je pro klima horší než spalovací auto
Některé studie ukázaly, že výroba typického elektrického vozidla může způsobit o trochu větší
uhlíkové znečištění než výroba benzínového auta. Je to způsobeno potřebou většího množství
energie na výrobu li-ion baterie. I přesto jsou v horizontu celé životnosti automobilu daleko více
ekologické elektromobily. Během jejich provozu totiž nedochází k uvolňování žádných skleníkových
plynů, zatímco spalovací motor znečišťuje ovzduší neustále. Navíc Volkswagen už umí i staré baterie
recyklovat, takže se tím výrobě dost uleví.
Elektrická auta jsou méně bezpečná
Aby všechna nákladní i osobní auta mohla jezdit po evropských silnicích, musí splňovat řadu přísných
bezpečnostních norem. Pro splnění těchto norem musí automobil projít rozsáhlým testovacím
procesem bez ohledu na to, jestli se jedná o elektromobil nebo klasické vozidlo. Samostatná baterie
elektro vozu má své vlastní bezpečnostní standardy. Kromě toho jsou elektromobily navrženy s
dalšími bezpečnostními prvky. Ty vypnou napájení všech elektrických okruhů v případě, že detekují
kolizi nebo zkrat.
Autor se problematikou dlouhodobě zabývá a při tvorbě článku čerpal ze svých znalostí, zkušeností a veřejně dostupných informačních zdrojů.