Automobily jsou protkané moderními technologiemi, které nám výrazně pomáhají dojet bezpečně domů. Jsou však již jízdní asistenti natolik schopní, aby kompletně převzali kontrolu nad řízením? Čeká nás budoucnost, ve které svěříme náš život do rukou počítače?

Co to jsou autonomní technologie a jak fungují

Autonomní systémy řízení jsou tu od toho, aby nám umožnily naprosto opustit kontrolu nad řízením a v poklidu se oddat šlofíku, zatímco automobil bude dál pokračovat v jízdě třeba na dálnici. Tato technologie však není žádná novinka na trhu. Již v roce 1957 se pracovalo na automatickém systému řízení, který uměl sám akcelerovat, brzdit i zatáčet. Bohužel toto období nebylo technologicky tak pokročilé. Aby systém fungoval, musela tomu být elektronicky uzpůsobena i silnice.

Od tohoto období uplynula řada let a kupodivu se autonomní technologie výrazně nezlepšily. Stále umí „pouze“ řídit, zrychlovat a brzdit, jen k tomu nepotřebují speciální vozovku. Aby automobil toto dovedl, musí nejprve vědět, kde se nachází a co se kolem něj děje. K tomu mu slouží systémy detekce okolí jako radar, satelitní navigace a počítačové vidění. Radar snímá polohu a vzdálenost překážek v okolí automobilu a navigace dává řídící jednotce informace o tom, kde se automobil momentálně nachází.

Lidské životy jsou v rukou počítače

Ovšem nejzásadnější problém tkví právě v počítačovém vidění, jehož vývoj je velmi problematický, složitý, a přitom na něm závisí lidské životy. Počítačové vidění získává informace z obrazu kamer rozmístěných podél vozu, které zpracovávají výkonné počítače a na základě jejich výpočtů dávají instrukce automobilu, co v danou situaci dělat.

Kamera například zachytí chodce na přechodu. Tuto informaci získá počítač, který už díky radaru ví i v jaké vzdálenosti se nachází, a také jaká je aktuální rychlost vozu. V mžiku vyhodnotí situaci a rozhodne, co je v daný moment nejlepší. Tedy jestli jen snížit rychlost, dupnout na brzdy, nebo dokonce změnit směr jízdy.

Umí dnešní elektromobily samy řídit?

Asociace automobilového průmyslu SAE International roce 2014 definovala pět stupňů automatizace. První stupeň pravděpodobně máte v autě i vy, jelikož zahrnuje například adaptivní tempomat, tedy systémy, u kterých musí být řidič schopen neustále řídit. U druhého stupně již nemusíte auto fyzicky řídit vy, dělá to počítač. Navzdory tomu musíte být kdykoliv připraveni do řízení zasáhnout. Typickým příkladem je automatické parkování.

Vrcholná forma dnešního automatického řízení je zahrnuta ve třetím stupni, který je podle SAE definován jako „eyes off“ systém. Při něm už do řízení nemusíte vůbec zasahovat ani sledovat provoz. Je to však podmíněno vhodným a jasně definovaným prostředím, kterým může být rovná, široká dálnice s dobrým dopravním značením.

Čeká nás doba autonomní?

Odborníci na dopravu a světově firmy se shodují na tom, že budoucnost bude velmi pravděpodobně v rukou autonomního řízení. Svědčí o tom i fakt, že již velmi brzy nás čeká přestup na ještě vyšší stupeň automatizace, jehož protagonistou bude právě Volkswagen ID.Buzz AD. Tato verze s označením „AD“ bude moct předvídat chování okolní dopravy, chodců a cyklistů stejně jako řidič za volantem a podle toho přizpůsobovat jízdu.  Navíc se jedná stylovou retro dodávku čistě na elektrický pohon s dojezdem až 425 km a výkonným 150 kW motorem, jenž se zvládne dobít na 80 % kapacity baterie do 30 minut.

Autor se problematikou dlouhodobě zabývá a při tvorbě článku čerpal ze svých znalostí, zkušeností a veřejně dostupných informačních zdrojů.

Zdroj informací například: Asociace automobilového průmyslu SAE International