Trávit desítky minut u nabíječky elektromobilu již možná nebude dále potřeba. Inženýři totiž přišli na způsob jak baterii „dobít“ na 100 % během jednoho okamžiku a úplně bez práce. Jak nový stroj na výměnu baterie funguje? A může konkurovat zavedenému evropskému systému nabíječek?

Kam všude do Evropy zařízení dorazí? Dočká se ho i Česká republika?

Norsko je zemí, která je známá svým nadšením pro elektromobilitu a toto nadšení dává všem patřičně najevo. Nejenže se tamní podíl prodeje elektromobilů vyšplhal až na 65 % za rok 2021, ale dokonce je první evropskou zemí, v níž je umístěno revoluční zařízení Power Swap Station. Druhou zemí, které se naskytla příležitost využít služeb této technologie na výměnu baterii, je Německo.

A expandovat plánuje dál – v pořadí jsou Švédsko, Dánsko a Nizozemsko, kde je v plánu umístit zařízení ještě do konce tohoto roku. Všechny tyto stanice budou vyráběné v Maďarsku, a nikoliv v Číně, kde značka výrobce těchto zařízení sídlí a odkud byly dovezeny i do Norska. Česko se zatím na žádném seznamu výrobce nenachází, ale kdo ví, co přinese budoucnost.

Jak Power Swap Station funguje?

Systém, který umožní za jeden den vyměnit až 312 baterií, funguje na velmi jednoduchém principu. V aplikaci si najdete nejbližší stanici, a dokonce získáte i přehled o tom, zda je obsazená nebo kolik nabitých baterii se v ní nachází. Poté s autem zaparkujete před stanici na připravenou pozici. Odtud už je výměna celá v rukou automatického systému, který s automobilem i sám zacouvá do Power Swap Station. Celý proces trvá okolo tří minut a vůbec nemusíte vystoupit z elektromobilu.

Je výměna baterie zdarma?

Za výměnu baterie neplatíte nic. To je velká výhoda oproti nabíjecím stojanům, kde pokaždé platíte za načerpanou elektřinu. Ale neplatíte nic pouze tehdy, když jste vlastníkem nového elektromobilu od čínského výrobce Nio, který s těmito stanicemi pro svá auta přišel. Vlastníte-li starší model, například ojetinu z druhé ruky, pak platíte rozdíl mezi stavem vámi vybité baterie a plně nabitou baterii.

Dočkají se tohoto zařízení všechny elektromobily?

Asi ne, neboť každá mince má dvě strany…

Volkswagen, jeden z největších a nejúspěšnějších celosvětových výrobců elektromobilů, to vidí úplně jinak. Jejich názor je takový, že baterie musí být integrovanou součástí celé konstrukce elektromobilu. Přeci jen váží až 500 kg a svými poměrně velkými rozměry je lepší ji využít coby součást, která napomáhá pevnosti kompletního celku. I kdyby držela jen na pár šroubech, vyjmutí baterie také znamená její odpojení od chladicího systému, což je další konstrukční komplikace.

Takto zní slova Christiana Sengera, šéfa elektromobilní divize Volkswagenu. Ten mimo jiné podotkl, že se místo těchto nových technologii raději zabývají zlepšením nabíjecích stanic a samotných baterií. Díky jejich inovacím v tomto směru je již možné nabít nejnovější Volkswagen ID. 5 GTX do 30 minut a potom najet i přes 400 kilometrů. A jak Christian Senger nastínil, tak splňuje i nejpřísnější světové bezpečnostní standardy, kterým napomáhá právě promyšlená konstrukce vozu s integrovanou baterii na podvozku.

Autor se problematikou dlouhodobě zabývá a při tvorbě článku čerpal ze svých znalostí, zkušeností a veřejně dostupných informačních zdrojů.