O elektromobilech koluje řada mýtů, fám a polopravd, jenž říkají, že elektromobil se nikdy svým komfortem a jízdními vlastnostmi nevyrovná vozu se spalovacím motorem. Je tohle tvrzení pravdivé? Nechme stranou subjektivní pocity a dojmy a podívejme se na holá fakta. Bude jízda v elektromobilu pohodlnější?

Jízdní vlastnosti – jízda jako v bavlnce nebo ve sporťáku? Tak trochu obojí

Velkou výhodou elektromobilů je, že elektrický pohon, který obstarává elektromotor, neprodukuje žádné emise do ovzduší. A to nejen emise oxidu uhličitého a jiných látek nepříznivých pro životní prostředí, ale také zvukové emise, které jinak produkuje spalovací motor. Asi každý má tu zkušenost, že při jízdě třeba na dálnici, kdy jede spalovací motor ve vysokých otáčkách, bývá někdy v kabině takový hluk, že přehluší i konverzaci nebo rádio.

Protože elektromobil hlučný spalovací agregát ani převodovku nemá, jízda uvnitř bude i ve vysokých rychlostech stále příjemná a tichá. Ovšem z hlediska bezpečnosti nemusíte mít obavy. Navenek přeci jen vozy na elektřinu emitují zvuky valících se pneumatik a aerodynamického odporu. Takže chodci a ostatní účastníci provozu o vás budou vědět. Tohle však platí pro rychlosti nad 30 km/h. Při nižších rychlostech se tyto zvuky výrazně navenek neprojevují, a tak od roku 2019 musí všechny hybridní a elektrická auta vydávat umělý zvuk.

Jaké další výhody má elektromotor? O těchto možná ani nevíte

Takže zvuk motoru a s ním spojený pocit euforie z pořádného výkonného motoru sice nezískáte, ale skutečnými jízdními vlastnostmi ho i možná předčíte. Obecně elektromotory v moderních modelech, jako je například Volkswagen ID.5 GTX, jsou natolik výkonné a hbité, že se vyrovnávají i moderním sportovním vozům.

ID.5 GTX disponuje výkonem 220 kW, což je ve světě motorů velký nadstandard, a navíc ještě má až 460 Nm točivý moment. Ale i když informace o výkonu vypustíme, stále nám zůstává vynikající akcelerace elektromotoru. Díky ní není problém bezpečně předjíždět a vjíždět do křižovatek, jelikož reakce pedálu je silná a okamžitá.

Rekuperací k delšímu dojezdu a bezpečnější jízdě

Reakce na pedál není u elektro aut jen otázkou akcelerace, ale i zpomalení. Díky tomu, že mají dnešní moderní elektromobily propracovaný systém rekuperačního brždění, který dokáže přeměnit brzdnou energii na elektrickou, dosahují vyššího dojezdu i bezpečnosti. Jakmile totiž pustíte nohu z plynu, systém okamžitě začne rekuperovat, následkem čehož elektromobil zbrzdí.

Sílu rekuperace lze nastavit od velmi intenzivní až po nulovou, kdy umožníte elektromobilu plachtit. Díky této technologii nemusíte v podstatě ani používat brzdu a opotřebovávat tak brzdové destičky a vyhnout se servisu. Navíc moderní systémy adaptivní rekuperace dokáží samy měnit sílu rekuperace dle dopravní situace, aby s energií nakládaly co nejefektivněji.

Interiér u elektromobilu nabízí nové možnosti

Díky absenci spalovacího motoru lze lépe a pohodlněji uspořádat kabinu vozu. Jeho velké rozměry zabíraly místo v předku vozu, které se teď dá využít pro posádku. A prostoru bude ještě víc, protože bez řadící páky a páky ruční brzdy, jež byly vměstnané v klasickém středovém panelu, se otevírají nové možnosti pro prostornější, praktický a účinný interiér.

Autor se problematikou dlouhodobě zabývá a při tvorbě článku čerpal ze svých znalostí, zkušeností a veřejně dostupných informačních zdrojů.