I když jste absolutně loajální vůči jménu a značce firmy, pro kterou pracujete, nechystáte se začít podnikat ani se od značky firmy jakkoli odtrhnout, vždy ještě existujete vy sami – jako značka. Pokud podnikáte nebo třeba pracujete jako OSVČ, význam vaší osobní značky logicky stoupá a rozšiřuje se i do dalších oblastí. Tak jako tak byste si měli svou značku – sebe samé – chránit. Vaše reputace by měla zůstávat jen a jen dobrá, což se může ukázat jako zcela zásadní.
Krizová komunikace na sociálních sítích
Svět sociálních sítí otevřel za posledních dvacet let novou dimenzi možné krizové komunikace i útoky na jednotlivé osoby. Je nutné počítat s tím, že v případě krizové komunikace spojené s vaší pozicí či s vaší osobou se díky sociálním sítím budou informace dostávat ven tak rychle, že je ani nestihnete zachytit. Proto je tak důležité, abyste používali správné nastavení soukromí a ochrany svých sociálních profilů.
Do svých sítí nikdy nepouštějte osoby, které neznáte či kterým nevěříte. Osoby, které ztratily vaši důvěru, ze svých sítí vyřaďte, nebo jim přístup k vašim profilům zablokujte. Nikdy a s nikým nesdílejte hesla ke svým účtům na sítích, hesla pravidelně měňte a vybírejte si hesla silná, těžko prolomitelná.
Situace, kdy můžete na sociálních sítích čelit negativním reakcím, mohou být třeba způsobeny i nějakým vaším nepromyšleným komentářem, který vyvolá v uživatelích negativní reakce. Pokud na vás na sociálních sítích někdo zaútočí, pak stejně jako v předchozích případech udělejte všechno pro to, abyste komunikaci dostali na off-line úroveň. V rámci osobní komunikace si lidé nikdy nedovolí to, co se odváží v bezpečí anonymity internetu a neosobních komentářů. Vy ale na síti musíte jasně působit jako lidé s chladnou hlavou, elegantně a důstojně, i pokud jste terčem nevybíravého útoku.
Krádež identity
Dalším případem krizové komunikace může být i krádež identity. V takovém případě – pokud si se situací nedokážete poradit sami – určitě vyhledejte pomoc odborníka na kyberbezpečnost či na řízení krizové komunikace v digitálním prostoru.
Právní ochrana vlastního jména
Kromě toho, že hodnotu osobní značky musíte neustále pěstovat, musíte ji také umět chránit.
Jestliže se chystáte na nějaký důležitý životní krok (např. delší pracovní přestávku, změnu profese aj.), dbejte na to, jak lidé vaši značku vnímají. Neustále komunikujte směrem k veřejnosti, co umíte a co je u vás nového, i když ve skutečnosti prožíváte třeba změny, které rozhodně nechcete sdílet veřejně. Proto je důležité vědět, kde se zrovna nacházíte na životní mapě, jak a kde si stojíte jako značka (brand), komunikovat zodpovědně a v souladu se svými dlouhodobými cíli.
Krizová komunikace spojená s vaší osobou
Krizové situace se mohou samozřejmě přihodit i uvnitř firmy a řeší se kolektivně. Co byste ale měli udělat, pokud se vás nějaká situace týká osobně, aniž by do toho byl zapojen zbytek firmy? Na koho byste se měli obrátit a co byste měli v takových situacích dělat?
Vaši „čest“ chrání občanské i civilní právo, nebojte se této cesty využít. Vaše značka, vaše důležitost, vaše lidskost (a následně i možnost zajistit si hmotné prostředky) musí být zachována!
Zdroj informací: Christina Muntean: Vy jako značka. Osobní branding pro kariérní růst. Praha, Grada, 2018.
Jana Brandtlová
Jsme redakce portálu Tvojemísto.cz. Milujeme osobní rozvoj i nejrůznější témata, která nás životem provází. Své náměty nám pište na náš redakční email.