Je elektromobil skutečně bezpečný, když je v jeho vysokonapěťovém systému uloženo obrovské množství energie? Jak velká je pravděpodobnost samovznícení baterie nebo toho, že propukne požár při nehodě? Zde je náš kompletní průvodce bezpečností elektromobilů.

Jsou elektromobily bezpečné při prudkém nárazu?

Nejprve je důležité mít na paměti, že všechny elektromobily jsou vyrobeny tak, aby splňovaly stejně přísné výrobní předpisy jako jejich benzínové a naftové protějšky. Od návrhu konstrukce až po konečné vyhotovení je celý proces směřován k tomu, aby byl výsledný vůz co nejbezpečnější. Výrobci se prakticky jen předhání v tom, kdo bude mít lepší výsledky v Euro NCAP nárazové zkoušce.

Euro NCAP je nezávislé společenství, které už 24 let provádí nárazové testy automobilů všech značek. Například Audi Q4 e-tron, čistě elektrické SUV opatřené nejmodernějšími bezpečnostními prvky a výbavou, obstálo v testu Euro NCAP s vynikajícím hodnocením a získalo pět hvězdiček z pěti.

Co se stane s baterii při nárazu ve vysoké rychlosti?

Požár nebo exploze je další choulostivou záležitostí, se kterou se potkávají jak spalovací, tak i elektrická auta. Před několika lety vypluly na povrch záznamy o nehodách, kdy došlo k požáru elektromobilu. To mezi řidiči vyvolalo řadu diskusí o tom, jak se to mohlo stát, a následovaly spekulace, zda jsou bezpečné pro provoz. Vždyť přece neobsahují hořlavou látku jako benzínová auta, co tam tedy hoří?

Baterie elektromobilu je lithium-iontová a lithium uvnitř je hořlavý prvek. V nejhorším případě může dojít k tomu, že se jeden ze článků baterie poškodí, dovnitř se dostane vzduch a hořlavý elektrolyt uvnitř začne hořet. I když to zní děsivě, je to velmi nepravděpodobné. Nejnovější generace aut na elektřinu byla navržena tak, aby takováto situace prakticky nemohla nastat.

Baterie je velmi dobře chráněna v konstrukci odolné proti nárazu, která je navíc namontována co nejníže ve voze a co nejdále od potenciálních oblastí nárazu. Každý jeden článek se nachází ve speciálním pouzdru z materiálu, jenž pomáhá absorbovat teplo a snižuje riziko přehřátí ostatních článků. V případě, že dojde ke kolizi nebo ke zkratu, senzory automobilu to ihned zjistí a takzvané pyro pojistky odpojí baterii, čímž se celý vysokonapěťový okruh přeruší.

Z tohoto důvodu je rovněž nepravděpodobné, že by došlo k samovznícení baterie. V praxi o tom jasně hovoří výsledky nárazových zkoušek u všech druhů elektromobilů. Pokud navíc disponujete robustním SUV, jako je Audi Q4 e-tron, velkou část nárazu pohltí karoserie a okolní konstrukce. Tudíž bateriové základny se deformační zóna nemá téměř šanci dotknout.

Je bezpečné dobíjet elektromobil během deště?

Voda vede elektrický proud, a proto přirozeně vyvstává otázka, zda je bezpečné zapojit nabíječku elektromobilu během deště. Ale ano, bezpečné to je. Zástrčka i zásuvka ve voze jsou velmi pečlivě navrženy tak, aby nebyla žádná šance, že by dovnitř mohla proniknout voda. A stejně tak jsou i samotné stanice odolné proti všem vlivům počasí. Samotný proces nabíjení se spustí až poté, co proběhne automatická analýza a kontrola, že spojení je bezpečné a v systému není žádná porucha. Teprve když systém vyhodnotí, že je vše OK, do vozu začne proudit elektřina.

Vůz na elektřinu je strašně tichý, mohou ho chodci a cyklisti přehlédnout?

Při rychlostech mezi 10 až 20 km/h jsou auta na baterie skutečně neslyšitelná a Evropská unie proto nařídila pravidlo. Od 1. července 2019 musí každý elektromobil do rychlostí do 20 km/h vydávat zvuk o frekvenci podobné spalovacímu motoru při stejné rychlosti.

Autor se problematikou dlouhodobě zabývá a při tvorbě článku čerpal ze svých znalostí, zkušeností a veřejně dostupných informačních zdrojů.