Americká firma Tesla, kterou vlastní populární technologický vizionář Elon Musk, je jedním z největších světových výrobců elektromobilů. Jen za rok 2022 firma celosvětově prodala 1 313 581 vozů na elektřinu. Jak se ale zdá, popularita a kvantita automaticky neznačí i kvalitu. Mezi zákazníky panuje nespokojenost a mají pro to důvod. Dle statistiky porovnávající nutnost servisních zásahů kvůli výrobní vadě si vozy od Tesly vedou nejhůř ze všech.
Každá seriózní automobilka po uvedení nového typu vozidla do provozu sbírá od svých zákazníků a servisních míst zpětnou vazbu. Na jejím základě vyhodnocuje možné nedostatky, na které se během vývoje nepřišlo. A jakmile se objeví vážnější závada (zejména bezpečnostního charakteru) vyhlásí svolávací akci. Centru služeb Ministerstva dopravy pak poskytne seznam výrobních čísel vozů, kterých se závada týká, a příslušní majitelé jsou následně dopisem vyzváni k nutnosti navštívit autorizovaný servis, aby se závada napravila.
Příliš časté svolávací akce už o kvalitě provedení vozu ledacos vypovídají
Svolávací akce jsou poměrně běžné a jednou za čas je každá automobilka vyhlásí. Konec konců se není za co stydět, spíše naopak, výrobce vozů dává najevo, že o své zákazníky dbá i poté, co s novým vozem odjedou z prodejny. Problém však je příliš mnoho svolávacích akcí, třeba i několik do roka – to už moc zákazníků nepotěší. No a právě s tímto problémem se potýká Tesla.
Nejnovější studie webu iSeeCars odhalila, že právě vozy od Tesly, jako jsou Model Y, Model 3, Model X a Model S patří k těm nejvíce problémovým vozům, jejichž majitelé jsou (a pravděpodobně i budou) svolávacími akcemi nejvíce postihováni. V iSeeCars analyzovali data o svolávacích akcích, které poskytl americký Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA) z posledních deseti let. A na základě těchto údajů spočítali předpokládaný počet svolávacích akcí během třicetileté životnosti vozu.
Vozy Tesla budou potřebovat servisní zásah téměř 16krát častěji oproti celosvětovému průměru
Zatímco celkový průměr počtu svolávacích akcí automobilů za třicet let je 4, výrobce vozů Tesla bude mít podle odhadců u modelu Y nejvíce svolávacích akcí ze všech, a to více než 62. Ostatní modely této automobilky jsou na tom velmi podobně a v celkovém žebříčku nejvíce svolávaných vozů zaujímají třetí, čtvrté a páté místo. Nutno však zmínit fakt, že mnoho svolávacích akcí Tesly probíhá pouze bezdrátově, aktualizací software, fyzicky navštívit servis naštěstí není třeba zas tak často.
V každém případě je nákup vozů s tak častou potřebu servisního zásahu, byť virtuálního, přinejmenším ošemetný. Od věci není vsadit na osvědčené vozy – například od firmy Volkswagen. Model Volkswagen ID.4 má dojezd až 522 km a splňuje ty nejpřísnější bezpečnostní standardy dle evropské normy NCAP.
Autor se problematikou dlouhodobě zabývá a při tvorbě článku čerpal ze svých znalostí, zkušeností a veřejně dostupných informačních zdrojů.