I když jsou hybridy podobně jako elektromobily vnímány pozitivně pro svůj přínos pro životní prostředí, nová studie ukazuje opak. Vozy na hybridní pohon jsou oproti elektromobilům až 5x špinavější.
Spotřeba fosilního paliva hybridními vozy je v praxi daleko vyšší, než uvádí jejich výrobci
Nedávná studie, kterou provedla Mezinárodní rada pro čistou dopravu (ICCT), se zaměřila na reálnou spotřebu paliva u plug-in hybridních elektrických vozidel (PHEV). Výsledky studie ukazují, že tato vozidla v praxi spotřebovávají podstatně více paliva, než uvádějí oficiální laboratorní testy.
Studie zjistila, že konkrétně v Evropě a USA je reálná spotřeba paliva plug-in hybridních vozů dvakrát až čtyřikrát vyšší než hodnoty uváděné výrobci. Například v Evropě dosahuje spotřeba paliva v průměru 4,0–4,4 litru na 100 kilometrů, což je značně nad hodnotou z laboratorních testů.
Proč se praktické výsledky a výsledky z laboratoří natolik liší? Jde snad o nekalou praktiku výrobců?
Mnoho uživatelů PHEV vozidel nevyužívá plně elektrický režim, což je způsobeno kratším dojezdem na baterii, než je od těchto vozů očekáváno. Tím pádem se spalovací motor zapojuje častěji, což vede ke zvýšené spotřebě fosilních paliv a vyšším emisím CO2.
Navíc, když řidič nevyužívá elektrický pohon a jede pouze na spalovací motor, nejenomže vypouští do ovzduší škodlivé emise, ale vypouští jich daleko více, než kdyby řídil klasický spalovací vůz. Spalovací vůz s sebou totiž neveze velmi těžkou, několika set kilovou baterii, jejíž hmotnost zvyšuje celkovou spotřebu paliva vozidla a tím pádem i emisí.
Další faktor, který ovlivňuje vyšší spotřebu paliva, je skutečnost, že oficiální testovací cykly, které se používají k určení spotřeby paliva, neodrážejí přesně podmínky reálného provozu. Testy jsou prováděny v kontrolovaných podmínkách a často nezohledňují například jízdu při vyšších rychlostech, časté zastavování nebo jízdu v městském provozu.
Začne svět nahlížet na hybridy jinak?
Na základě výsledků studie ICCT doporučuje, aby výrobci automobilů a regulátoři přehodnotili své testovací metody a zajistili, že budou lépe odrážet reálné podmínky provozu. Také by měly být přijaty kroky k tomu, aby PHEV vozidla skutečně přispívala ke snižování emisí, například prostřednictvím zlepšení jejich elektrického dojezdu a motivace uživatelů k častějšímu využívání elektrického režimu.
Z pohledu spotřeby emisí za celý svůj životní cyklus samozřejmě vyšly ze studie nejlépe elektromobily. Studie ukázala, že jsou oproti jiným druhům pohonu stále několikanásobně ekologičtější, a to i pokud jsou napájeny z normální elektrické sítě, nejen z obnovitelných zdrojů. Například elektromobil Volkswagen ID. 3, který má ohromný výkon a dojezd až 500 km, má spoustu komponent vyrobených z recyklovaných surovin.
Zdroj: ICCT study shows PHEV fuel consumption has risen – electrive.com