Elektronika obecně je poměrně choulostivá na teplotu okolního prostředí. Příliš velké teplo nebo chlad můžou mít fatální následky. Jak jsou proti změnám počasí odolné elektromobily? Ustojí i krutou zimu?

Je známým faktem, že auta poháněná fosilními palivy hůře snášejí zimní počasí. Obvykle mají vyšší spotřebu a trpí rovněž i jejich baterie. I vozy na elektřinu se negativním vlivům nízkých teplot bohužel nevyhnou. Jak je ale skutečně ovlivněn jejich dojezd? Poradíme, jak ho zvýšit, a na co si dát pozor, abyste zbytečně nepoškodili baterii.

O kolik kilometrů se v zimě sníží dojezd a proč?

Problém metodiky „WLTP“ pro testování dojezdu automobilů je ten, že se testuje v podmínkách s teplotou okolo 20 stupňů. A protože vlivem nízkých teplot klesá kapacita energie v baterii, bude se tento „deklarovaný“ dojezd prodejcem v zimě lišit.

Podle většiny dostupných informací a zkušeností uživatelů je dojezd elektromobilu v zimě snížen průměrně o 15 % až 20 % oproti běžným podmínkám. Ovšem pozor. V tomto ohledu dost závisí na typu auta. Nejmodernější modely, jako je třeba nový Volkswagen ID.5, mají v zimním testu obrovskou výhodu. Jsou opatřeny tepelným čerpadlem a dalšími špičkovými technologiemi, které jízdu v chladných měsících nejen zpříjemní, ale i zefektivní. Proto se jeho dojezd v zimě sníží ani ne o čtvrtinu, zatímco jiným vozům klesne i o více než 30 %.

Jak si počínat, aby byl vůz stoprocentní i přes nízké teploty?

První zásadní podmínkou je vybrat si správný vůz. Nový elektromobil, třeba jako již zmiňovaný VW ID.5, disponuje nejen tepelným čerpadlem, ale také ohřevem sedaček a volantu. Navíc má i lépe zvládnutý tepelný management a izolaci baterie, a dokonce si můžete nastavit i ohřev kabiny ještě před jízdou.

Jestliže je před vámi dlouhá cesta, doporučujeme si jej načasovat, když je vůz ještě na nabíječce. Zajistíte si tak nejen vlastní komfort, ale i vyšší dojezd, protože nejvíce energie, která je potřeba na vyhřátí kabiny, se spotřebuje ještě ze sítě. Z baterie už jen teplotu udržujete, což není tak energeticky náročné. A navíc se už tak baterie zahřeje do pracovní teploty, jež je následně během jízdy udržována.

Obecně je vhodné si načasovat dobu nabíjení tak, aby skončilo těsně před odjezdem. Samotné nabíjení totiž právě zahřeje baterii, která poté nabídne nejen větší výdrž, ale bude i lépe připravena na další dobíjení.

Může zimní počasí trvale uškodit elektromobilu?

Elektromobil ani jeho baterie nejsou zimními teplotami dlouhodobě ohroženi. Snížená kapacita baterie je zaviněna pouze poklesem její vodivosti, jež začíná být znatelná již při teplotách kolem nuly. Ovšem po přechodu zpět do letních teplot kolem 20 stupňů se vrátí do normálu. Ale nabíjení při nízkých teplotách se „studeným“ elektromobilem může baterii trvale poškodit. Na to si dejte obzvlášť pozor a snažte se vůz dobíjet zahřátý. Například hned po konci jízdy nebo v teplých prostorách garáže.

Autor se problematikou dlouhodobě zabývá a při tvorbě článku čerpal ze svých znalostí, zkušeností a veřejně dostupných informačních zdrojů.