Vědci z Brna se zaměřili na skutečné emise elektromobilů v rámci jejich celého životního cyklu. Studie potvrdila, že i přes energeticky náročnou výrobu baterií zůstávají emise spojené s provozem elektromobilů výrazně nižší než u automobilů se spalovacími motory.
Česká studie
V publikované vědecké práci z Vysokého učení technického (VUT) se autoři zabývají porovnáním celkové produkce emisí C02 během provozu vozidel s různým typem pohonů. Krom toho si však dali taky ohromnou práci, aby porovnali i emise vzniklé při výrobě těchto vozidel a při produkci příslušných pohonných hmot.
Pro analýzu zvolili vědci vůz korejského výrobce, který se vyrábí v elektrické, hybridní, benzínové i naftové variantě. U každého typu vozidla byl při výpočtech kladen důraz na samotnou výrobu vozidla, výrobu baterie, výrobu paliva a jeho dopravu.
Rovněž počítali i s výrobu elektřiny a se ztrátami přenosem i během nabíjení. Nezapomněli brát také v potaz recyklaci a její dopad na snížení emisí, který je výrazný zejména při výrobě baterií do elektromobilů, ale i při výrobě elektromobilů samotných. Například rodinný Volkswagen ID. 3, kompaktní rodinný elektromobil, jehož dojezd na nabití činí téměř 600 km, má část prvků exteriéru i interiéru z recyklovaných materiálů.
Výsledky výzkumu vyvrací všechny známé mýty o elektromobilech
Výroba elektromobilu v České republice spotřebuje přibližně o 40 až 70 % více emisí oproti vozu se spalovacím motorem v dané kategorii. Čím větší a těžší vozidlo s větší baterii, tím je spotřeba emisí vyšší. Nicméně daný elektromobil vyrovná svůj „emisní dluh“ vzniklý jeho výrobou už po ujetí 17 tisíc až 32 tisíc kilometrů v závislosti na jeho velikosti.
A například v Polsku, kde je energetický mix daleko horší než v České republice a elektrárny na fosilní paliva zde mají vyšší zastoupení, by elektrickému vozu trvalo jen 50 000 kilometrů dohnat emisní dluh.
I velmi často slýchaný mýtus o elektromobilech, že baterie v nich po pár letech degraduje a bude potřeba ji vyměnit za novou, vyvrátili autoři studie s tím, že životnost i menší baterie několikanásobně překoná životnost vozu.
Baterie v elektromobilu naštěstí nefunguje stejně jako baterie ve vašem telefonu, kde se často přehřívá nebo vybíjí do mrtva, ale má vlastní systém chlazení a softwarově omezenou hladinu vybití, což výrazně prodlužuje její životnost.