Dnes není pro elektromobil žádný problém dojet klidně i přes 500 km na jedno nabití. Ale není to jen tak. Dojezd je ovlivněn řadou okolních vlivů, a hlavně spotřebiči, které máte na palubě. S okolními vlivy, jako je třeba zimní počasí, které dovedou o několik kilometrů snížit dojezd, toho moc dělat nejde. Ale lze efektivně využít palubní elektroniku a přístroje tak, aby se dojezd zvýšil klidně i o několik desítek kilometrů.

Abyste jezdili efektivně a za co nejméně peněz, zvažte důkladně výběr elektromobilu i jeho výbavu

„Nejsem tak bohatý, abych si mohl kupovat levné věci.” Jde sice o staré známé pořekadlo, ale nezapomeňte na něj ani tehdy, když si budete vybírat elektromobil. Zda si vyberete levnější a menší vůz na každodenní ježdění po městě nebo větší rodinné SUV na výlety s rodinnou a dovolené, je záležitost osobních preferencí a v některých případech přes to nejde vlak.

Pokaždé je však důležité zvolit si správnou výbavu. Jestli máte možnost připlatit si za vyhřívané sedadla, volant nebo čelní sklo, rozhodně se této investici nebraňte. Nejenom, že si zvýšíte jízdní komfort, ale výrazně ušetříte energii, která potom zbyde na dojezd. Pokud se potřebujete ve vymrzlém autě co nejrychleji zahřát, je komfortnější a energeticky úspornější ohřát jen sebe právě skrze volant a sedačky než ohřívat celou kabinu.

To samé platí i o investici do tepelného čerpadla. Toto geniální zařízení je samozřejmě oblíbené v segmentu rodinných domků, kde je známé pro svou vysokou efektivitu. Ale svou slávu už si dobývá i mezi elektromobily, kde díky své nízké spotřebě elektrické energie dokáže úsporně vyhřát kabinu vozu bez výrazné ztráty na dojezdu.

Pro dosažení vysoké efektivity provozu jsou zásadní pneumatiky

Profil pneumatiky, kvalita jejího dezénu nebo valivý odpor jsou vlastnosti, jež ovlivňují samotnou jízdu a její bezpečnost, ale významným způsobem také přispívají k celkovým energetickým ztrátám. Pohlídejte si jejich energetické štítky a také tlak, na který je máte nahuštěny. Při huštění pneumatiky se jako obvykle řiďte tím, co doporučuje výrobce vozu. Přehuštění vede k opotřebování plášťů pneumatiky a podvozkových částí auta a podhuštění zase ke zvýšení odporu, tím pádem ke ztrátám a ve výsledku ke snížení dojezdu.

Nejdál dojede ten, kdo jede nejpomaleji

Řidiči spalovacích vozů ví, že lehká noha na plynu vede k poměrně signifikantnímu snížení spotřeby paliva. Toto platí i u elektrických vozů, kde pomalejší akcelerací dojdete ke snížení spotřeby elektrické energie. Rovněž je vhodné myslet i na rekuperaci energie. Jakmile se blížíte k obci, nebrzděte klasickými brzdami, ale sundejte nohu z plynu a brždění nechte na rekuperační jednotce. Ta je například u vozu Volkswagen ID.5 GTX velmi účinná a k dojezdu může přidat i několik desítek kilometrů navíc.

 

Autor se problematikou dlouhodobě zabývá a při tvorbě článku čerpal ze svých znalostí, zkušeností a veřejně dostupných informačních zdrojů.