Elektromobily nejsou jedinou možnou cestou k ekologickému cestování. Ve hře jsou stále i vodíková auta, která jsou vhodnou alternativou elektrických aut. Neprodukují žádné nečistoty a okolní vzduch dokonce čistí. Navzdory tomu mají stále zásadní problémy. Které to jsou?

Rozdíl mezi auty na vodík a elektromobily

Elektromobily jsou v podstatě dost jednoduché, což je jejich značná výhoda. Mají lithiový akumulátor,
jako zdroj elektrické energie. Z anody akumulátoru putují ionty lithia do katody a během své cesty
odevzdávají elektrony do elektrického okruhu. Na elektrický okruh elektromobilu jsou napojeny
všechny spotřebiče jako rádio, budíky, vytápění a elektromotor, který vůz pohání.

Navíc obsahují technologie pro rekuperaci elektřiny zpět do akumulátoru. Takže když elektromobil
zpomaluje, rekuperační jednotka tuto brzdnou energii transformuje zpět na energii elektrickou. Díky
tomu ušetří i desítky kilometrů dojezdu.

Vodíková auta jsou v podstatě elektromobily

V podstatě se jedná o jiný druh elektromobilu. Nespalují totiž vodík přímo, jako třeba naftu nebo
benzín. Využívají ho pouze k výrobě elektřiny pro elektromotor, který vůz pohání. K výrobě elektřiny
na palubě vodíkového vozu je potřeba palivového článku. Uvnitř palivového článku dochází
k elektrochemické reakci kyslíku a vodíku. Výsledkem této reakce je elektrický proud, který je
odveden do elektrického okruhu vozidla. Jediným odpadem je pouhá voda, která odteče.

Abychom to shrnuli, tak vodíkový automobil je v podstatě elektromobil bez obrovské lithiové baterie.
Místo ní má palivový článek, jenž elektřinu během cesty vyrábí. Baterie zde však být musí. Není
veliká, ale je malá asi jako u mHEV automobilů, o nichž jsme psali dříve. Elektrochemický proces
výroby elektřiny by nedokázal pokrývat aktuální spotřebu automobilu třeba při zrychlování a
předjíždění. Proto zde musí být akumulátor, jako okamžitý zdroj elektřiny, do kterého ji dodává
palivová článek.

Výhody vodíkových aut

K pohonu je potřeba pouze vodík, kterého je všude na světě dostatek, je ze všech běžných paliv
nejvíce energeticky hodnotný a jediným odpadním produktem je teplo a voda. Navíc odpadní voda
z palivového článku je netoxická a vhodná i k pití, což znamená absolutně ekologicky nezávadný zdroj
energie. Dokonce vodíkový palivový článek ovzduší čistí.

Svítá se na vodíkové časy?

Začínající ceny vodíkových automobilů na českém trhu se pohybují od 1 700 000 Kč do 1 950 000 Kč.
Oproti elektromobilům to jsou výrazně vyšší ceny. Třeba elektro vozidlo AUDI Q7 e-tron, luxusní SUV,
se silným elektromotorem o výkonu 125 kW se nabízí za 1 334 900. Navíc infrastruktura vodíkových
stanic je více než bídná. V ČR se momentálně nachází pouze jedna soukromá stanice a tankování si
tam musíte předem domluvit. Další tři veřejné se teprve plánují postavit v prvním čtvrtletí tohoto
roku.

Odpověď tedy zní ne. V dohledné době vodíkové automobily jistě nepředčí plně elektrické vozy.
Nicméně z dlouhodobějšího horizontu určitě mají šanci jim přinejmenším konkurovat.

Autor se problematikou dlouhodobě zabývá a při tvorbě článku čerpal ze svých znalostí, zkušeností a veřejně dostupných informačních zdrojů.