Dle evropské unie je zavedení cel krok, který má chránit evropské automobilky před konkurencí podporovanou čínskou vládou. Německo, hlavní automobilový hráč v Evropě, hlasovalo proti s obavami, že cla spíše poškodí německé výrobce.

Hlasování evropské komise bylo nejednoznačné

Evropská komise, která navrhla cla až do výše 35,3 %, tvrdí, že čínští výrobci profitují z nefér státní podpory, což jim umožňuje nabízet vozy za nižší ceny, které ohrožují evropský trh. Některé země, jako je Francie, Itálie nebo Polsko, cla podpořily, Německo spolu s německými automobilkami cla razantně odmítlo.

Mají totiž obavy, že případná obchodní válka poškodí německé výrobce, kteří na čínském trhu silně závisejí. Například automobilka Volkswagen, která stojí za povedeným rodinným elektromobilem ID. 7, jež se řadí mezi nejbezpečnější vozy na světě, se vyjádřila, že cla jsou “špatným řešením”.

Ještě ostřeji se vyjádřilo BWM, které prohlásilo, že to byl smrtelný signál pro evropský automobilový průmysl. Proti těmto vyjádřením se postavila Německá asociace automobilového průmyslu, která vidí hlasování země proti clům naopak jako správný signál pro průmysl.

Také Maďarsko, Slovensko a Malta jsou proti těmto clům, přičemž španělská vláda navrhla místo zavedení cel udržet jednání otevřená​. Česká republika se hlasování zdržela.

Cla by měla začít platit začátkem listopadu. Čína to však nechce nechat jen tak

Komise také zdůraznila, že je ochotná pokračovat v jednáních s Čínou a hledat řešení, které by bylo v souladu s pravidly Světové obchodní organizace (WTO). To by mohlo zahrnovat minimální dovozní ceny nebo další kompromisy, které by zmírnily dopady případných opatření​. Pokud však Čína neprovede žádné změny, cla na čínské elektromobily by mohla začít platit v listopadu 2024.

Čína naopak označila navrhovaná cla za protekcionistická a pohrozila odvetnými opatřeními, například vyšetřováním dovozu evropských produktů. Čínská obchodní komora prohlásila: „Důrazně vyzýváme EU, aby odložila implementaci těchto cel a upřednostnila řešení sporů a obchodního napětí prostřednictvím konzultací a dialogu.”

 

Zdroj: EU presses ahead with Chinese EV tariffs after divided vote | Reuters