Ve společnosti stále panuje mnoho pochyb o dopadu elektromobilů na životní prostředí. Hlavní problém je v bateriích, jejichž výroba je dosti nákladná a neekologická. Nicméně již existují firmy, které se recyklací starých baterií zabývají a další mají vzniknout. Elektromobily díky tomu budou ekologičtější a možná i levnější.

Jaké baterie se v elektromobilech používají a proč?

V současné době se v elektrických autech po celém světě používá jediný typ baterie – lithium iontová.
Tuto baterii najdete i ve svém notebooku nebo telefonu. Její výhoda tkví v tom, že je relativně malá,
a přitom se do ní vejde velmi mnoho elektrické energie.
Avšak těžba prvků potřebných k výrobě lithiové baterie je kontroverzní téma. Kobalt, ze kterého se
baterie skládá je těžen v Kongu. V této chudé zemi probíhá těžba za neetických podmínek a celý
region není politicky stabilní. Nejvíce lithia sice těží v Austrálii za trochu lepších okolností, avšak zde je
problém s ekologií. Těžba tohoto nerostu s sebou nese vyšší zátěž pro přírodu a vysokou spotřebu
vody. Z těchto důvodů je vyvíjen tlak na recyklaci baterií, jenomže jak to udělat?

Může použitá baterie z elektromobilu žít další život?

Použité baterie elektromobilů mohou dostat druhou šanci jako uložiště energie pro domácnosti a podniky. Ideální by bylo vytvořit „uzavřenou smyčku recyklace“, díky níž budou všechny materiály v elektrických vozech recyklovány, včetně baterií. To je ovšem zatím dosti náročný úkol, a tak se problematika starých baterií řeší tzv. „druhým životem“. Třeba ve Švédsku chtějí využít starší baterie pro solární a vodní elektrárny. Zastávaly by funkci akumulačního prvku, v němž by bylo nahromaděno spoustu energie pro vyrovnávání energetických špiček během dne. Systém by fungoval podobně jako u nás v republice přečerpávací elektrárna Dlouhé stráně. Jen by místo vodní nádrže byly akumulátory
z elektromobilů.

Tento způsob se zdá na první pohled poměrně chytrý, dobrý, a hlavně levný. Avšak to neřeší narůstající požadavky na těžbu a přesun drahých surovin pro výrobu těchto baterií. Navíc budovy a elektrárny nepotřebují tak vysokou energetickou hustotu jako elektroauta, tudíž by to bylo zbytečné plýtvání drahou technologií.

Recyklace je teda nevyhnutelná, ale jak na to?

Baterie z recyklovaných materiálů jsou dnes již celkem běžné. Ovšem jaká je jejich kvalita? Belgická společnost Umicore našla řešení a je jedním z prvních podniků, které již nabízí recyklaci
lithiových baterií. Využívá technologie pyrometalurgie a hydrometalurgie, díky nimž ročně z recykluje přibližně 35 000 baterii z elektromobilů. Velkou výhodou je, že kovy obsažené v bateriích jsou nekonečně recyklovatelné. Takže nové baterie, které vznikly z recyklovaných, jsou stejně kvalitní jako všechny ostatní.

Momentálně společnost umí získat nazpět přes 90 procent kobaltu a niklu a spolupracuje i s Audi, do které recyklované baterie dodává. Jestliže se tedy rozhodnete pořídit si novou Audi Q4 e-tron s výkonným elektromotorem a dojezdem až 520 km, můžete si být téměř jistí, že akumulátor v ní bude z recyklovaných materiálů.

I Volkswagen se začnou vervou chystá na recyklaci baterií a plánuje postavit vlastní továrnu. Její stavba
byla schválena Dolním Sasku a firma do ní plánuje investovat něco kolem jedné miliardy eur. Cena baterie může dosahovat i 50 procent ceny elektromobilu. Díky vlastní recyklační továrně by mohlo dojít ke zlevnění baterií, takže i k levnějším elektromobilům.

Autor se problematikou dlouhodobě zabývá a při tvorbě článku čerpal ze svých znalostí, zkušeností a veřejně dostupných informačních zdrojů.