V současné době jsou na trhu s elektrickými vozy velmi atraktivní modely, které disponují nejmodernější technikou, množstvím asistentů a dalšími technologiemi. Co však některé lidi od koupě vozů odradí je jejich vyšší pořizovací cena. Můžeme se v následujících letech dočkat výrazného zlevnění elektromobilů?
Otázka, jestli se v blízké budoucnosti můžeme dočkat levných elektromobilů, je jistě zajímavá, hlavně tehdy, pokud vezmeme v úvahu fakt, že se v nich nenahází drahý a složitý spalovací motor, a dokonce je rychlejší i jejich výroba a montáž. Co tedy výrobcům brání v distribuci levných elektromobilů? Může nastat doba, kdy budou levnější než vozy se spalovacím motorem?
Proč nejsou elektromobily levnější než auta se spalovacím motorem?
Elektromobil potřebuje ke své funkčnosti baterii, jenž bývá též přesněji nazývána jako akumulátor. V něm je nahromaděno spoustu elektrické energie, která poté dle potřeby putuje do elektromotoru nebo do elektro spotřebičů. Výroba takového akumulátoru není vůbec levná, je náročná a o její ekologičnosti se také vedou debaty. V dnešních elektromobilech tvoří akumulátor přibližně 50 % z pořizovací ceny vozu a někdy i víc.
Problém tedy tkví v těchto velmi drahých lithium-iontových akumulátorech. Jejich problém však není jen cena. Již dlouho se také mluví o jejich nízké elektrické kapacitě, která se nejvíce podílí na omezeném dojezdu elektromobilů. Navíc jsou těžké a objemné, takže zabírají drahocenný prostor, který by se jinak dal využít například pro cestující.
Co s tím? Otázka jednoduchá, ale odpověď složitá
Analytická agentura BloombergNEF uveřejnila predikci, ve které uvedla, že v roce 2027 bude levnější vyrábět elektrické vozy než ty se spalovacím motorem. Údajně by se měla průměrná cena elektromobilu dostat ze současných 750 000 Kč na 417 000 Kč do roku 2030. Ale dojít k takovým číslům nebude vůbec jednoduché a záležet bude právě na jedné věci.
Mezi množstvím cest, kterými lze dojít k levnějším elektromobilům, vede ta nejrychlejší právě skrze dostupnější akumulátory. Proto je většina vývoje soustředěna hlavně do této oblasti. A oblast je to také významně náročná, neboť vytvořit takový akumulátor, který vydrží vysoké i nízké teploty, tisíce nabíjecích cyklů a má vysokou výdrž, to chce hodně vědy.
Avšak podaří-li se vědcům přijít na nový typ akumulátoru, který by byl oproti těm dnešním výrazně levnější, okamžitě by se to promítlo i do ceny celého elektromobilu. Jenže vyřešit tenhle nelehký úkol může trvat několik let a možná i desetiletí. I z toho důvodu se tlačí na recyklaci použitých akumulátorů, které již přišly na pokraj své životnosti.
Například Volkswagen plánuje stavbu vlastní továrny na recyklaci použitých akumulátorů. To by mohlo mít pozitivní vliv na cenu nových modelů, které budou recyklovaným akumulátorem osazeny. Avšak do té doby se může spousta věcí změnit a okolnosti mohou hrát i nepříznivě.
Geopolitická situace ve světě, inflace a hrozba krize může vyšvihnout ceny elektromobilů v blízké budoucnosti ještě výš. Pokud tedy přemýšlíte nad koupí nového vozu na elektřinu, doporučujeme Volkswagenu ID.5 GTX s velmi výkonným motorem, baterií a s nejmodernějšími asistenčními a bezpečnostními prvky, které se v dnešním provozu významně vyplatí.
Autor se problematikou dlouhodobě zabývá a při tvorbě článku čerpal ze svých znalostí, zkušeností a veřejně dostupných informačních zdrojů.
Použitý zdroj: Agentura BloombergNEF