Móda solárních panelů již vkročila i do automobilového průmyslu skrze produkt, který umí zásobit vůz elektřinou nejen během jízdy, ale také během parkování. Je bezemisní, poměrně výkonný a funguje zcela zdarma, čímž ještě více sníží provozní náklady elektromobilu.
Společnost GoSun, která se dlouhodobě zabývá výrobou techniky pro solární elektrárny, přišla s inovací, která dovoluje elektrickým vozům dobíjet svou baterii přímo ze slunce. Takzvaný EV Solar Charger dobije vozidlo kdekoliv bez potřeby navštívit veřejnou nabíječku, což je ideální pro dlouhé cesty, kempování mimo síť nebo v případě nouze.
Zařízení je vybavené 200 wattovým solárním panelem a váží 32 kilo. Je kompatibilní se všemi typy elektrických a plug-in hybridních vozidel, jež mají střešní nosič, na který ho snadno během 20 minut připevníte.
Jeho plný potenciál se však dá využít v zaparkovaném stavu, kdy lze střešní panel rozdělat na soustavu několika panelů zakrývajících čelní sklo, kapotu a kufr, čímž se jeho celkový výkon zvýší až na 1 200 wattů. Denně by tak měl být schopen poskytnout solární dojezd až 48 km, což bohatě pokryje potřebu průměrného českého řidiče.
Systém je navržen tak, aby byl aerodynamický a odolný vůči rychlostem do 160 km/h a větru do 48 km/h, když je zaparkovaný. Solární panely také částečně stíní auto, což pomáhá udržovat chladnější interiér při parkování na slunci. Dodávky prvních kusů by měly dorazit okolo roku 2025.
Proč už se dávno nevyrábí auta na solární elektřinu?
Integrovat solární panely do střechy elektromobilu není úplně snadný a ani levný úkol. Zákazník by za takové řešení musel ze své kapsy vydat další desítky a možná i stovky tisíc korun navíc. Přínos této technologie by se přitom ani nemusel vyplatit, neboť tím, že by solární panel zabíral pouze pevné části karoserie, jako je střecha nebo část kufru, by moc energie nevyrobil.
Dále pak hraje roli samozřejmě počasí a další okolnosti, které účinnost mohou snižovat. Zkrátka, dokud někdo nevymyslí účinnější solární články, budou se stále vyrábět elektromobily bez solárních panelů. Například Volkswagen ID. 5, který má i tak dojezd až 700 kilometrů na jedno nabití, takže si poradí i bez podobné technologie.