Populární atrakce – zejména pro turisty – se dočkala svého konce. Madrid se rozhodl zakázat sdílené e-koloběžky pronajímané přes mobilní aplikace. Důvodem je nesplnění požadavků na kontrolu provozu a parkování od jejich provozovatelů.
Když jde o bezpečnost, jdou peníze, pohodlí a ekologie stranou
Sdílené koloběžky jsou po světě velmi populární, přičemž jejich služeb využívají zejména turisté, kteří se díky nim dokážou rychle, snadno, levně a ekologicky přemisťovat po velkých městech. Lze se díky nim vyhnout husté dopravě, podvodným praktikám taxikářů a někdy také nepřehledné síti MHD. Vše, co pro jejich použití potřebujete, je jen bankovní karta a aplikace v mobilu. A i přes všechny tyto výhody přichází jejich konec.
Společnosti jako Lime, Dott a Tier, které sdílené koloběžky pronajímají, měly městu Madrid poskytnout data o užívání e-koloběžek a zajistit, aby byly parkovány pouze na určených místech a nebyly pronajímány v pěších zónách nebo poblíž historických parků. Všechny tři firmy však tyto podmínky nesplnily, což nakonec vedlo k finálnímu rozhodnutí o zrušení licencí na jejich provoz.
Zdvižený prst Madrid ukázal už v roce 2023. Provozovatelé toho však nedbali
Madrid začal reguloval trh e-koloběžek už od května roku 2023 a povolil každému z operátorů provozovat maximálně 2 000 e-koloběžek. Firmy měly zavést technologii, která by umožnila zákazníkům parkovat pouze v autorizovaných oblastech a zabránit jim v pronájmu e-koloběžek v pěších zónách. Společnosti také měly povinnost sdílet svá data s městem, ale nic z toho neprovedly.
20 dní na odvolání a příklad z Paříže
Provozovatelé mají 20 dní na to, aby se mohli proti rozhodnutí města odvolat. Jak budou úspěšní je však otázkou, neboť by Madrid nebyl prvním velkým městem, kterému došla trpělivost. Španělská metropole následuje příklad Paříže, která v loňském roce zakázala sdílené e-koloběžky na základě veřejného hlasování.
Stejný scénář pravděpodobně čeká i Prahu
Městská část Praha 1 trvá na zákazu motorových koloběžek k pronájmu na celém svém území. Radnici vadí zejména opakovaná jízda po chodnících, nedodržování elementární ohleduplnosti vůči chodcům a ostatním uživatelům veřejného prostoru.
Nakonec nezbyde pro obyvatele evropských metropolí a turisty nic jiného než využívat MHD, taxíky nebo elektrická auta, jejichž náklady na provoz jsou podobně jako u elektrických koloběžek také velmi nízké. Například Volkswagen ID. 5 nabízí velmi nízkou spotřebu při zachování dynamických jízdních vlastností a komfortu.
Zdroj: https://www.theguardian.com/world/article/2024/sep/05/madrid-moves-to-ban-app-rented-e-scooters-over-safety-concerns