Ačkoliv je dnes bez problému možné dojet s elektromobilem i přes 500 km na jedno nabití, stále visí ve vzduchu otázky a strach, co se bude dít, když elektrickému vozu dojde šťáva úplně? S takovou situací musí šofér elektromobilu počítat, i přes to, že je díky chytrému softwaru a poměrně husté síti nabíjecích míst téměř nemožné, aby dnes k takové situaci došlo.

Nejdůležitější je prevence, tedy ohlídat si stav nabití baterie a naplánovat trasu

Pokud s moderním elektromobilem jezdíte stále tu stejnou trasu, například z domu do práce, nemusíte nabíječky a dojezd vůbec řešit. Určitě každý den vyjíždíte s plně nabitou baterii, která vám na takovou trasu bohatě vystačí a přes noc dáte elektromobil za zvýhodněný tarif elektřiny d27D nabít.

Ovšem, jestli se chystáte na delší cestu, než kterou běžně jezdíte a tušíte, že vám kapacita baterie vašeho vozu asi nevystačí, je dobré si trasu dopředu naplánovat. K tomu dnes výrobci elektromobilů přináší řešení v podobě chytrých plánovačů trasy. Tato vychytávka je u dobrých aut na elektřinu, třeba u Volkswagenu ID.5 GTX, součástí výbavy palubního počítače. Plánovač trasy dokáže vzhledem ke stavu baterie, plánované trase a vytíženosti nabíjecích míst vybrat ty nejvhodnější nabíječky tak, abyste nabíjením strávili co nejméně času a nemohlo dojít k vybití baterie do nuly.

Co dělat, když už k vybití baterie na nulu došlo

Pokud jste na cestě, nejbližší nabíječka je v nedohlednu a stav kapacity baterie se blíží k nule, není třeba hned volat odtah. Už dnes existují služby, například Nimbee, které za vámi přijedou a elektromobil vám přímo na místě rychlým dobitím zprovozní tak, abyste k nejbližší nabíječce mohli přijet už po svých.

Některé pojišťovny poskytují v rámci asistenčních služeb odtah elektromobilu k nejbližší veřejné dobíjecí stanici. Pokud tedy vaše pojišťovna nabízí tuto službu zdarma, třeba v rámci povinného ručení, rozhodně je lepší ji využít než platit za nabíjení elektromobilu na místě.

Elektromobil můžete dobít i vlečením na laně. Toto řešení ale nedoporučujeme

Výrobci elektromobilů přísně zakazují vlečení elektromobilu lanem nebo tyčí kvůli možnému poškození elektromotoru. Jestli se však nebojíte riskovat a elektromobil máte již dávno po záruce, lze i tímto způsobem dobíjet. Jen nesmí být dočista vybitý a musí fungovat palubní elektronika. Potom na palubním počítači zvolíte možnost maximální rekuperace energie. Při vlečení za lanem bude takto nastavený elektromobil brzdit jízdu svým elektromotorem a dobíjet baterii.

 

Autor se problematikou dlouhodobě zabývá a při tvorbě článku čerpal ze svých znalostí, zkušeností a veřejně dostupných informačních zdrojů.

https://www.nimbee.me/?sznclid=177ae7bcf34d41379e299ca8e2f2e0c5