Mezitím, co se evropské státy rozhodují o uvalení cel na čínské elektromobily, Bidenova kancelář nedávno navrhla úplný zákaz těchto elektrických vozidel na amerických silnicích. Hlavním důvodem jsou obavy ohledně bezpečnosti softwaru, který čínská vozidla využívají.

Kybernetická hrozba z Číny už tu byla v telefonech, teď hrozí i v automobilech

Administrativa amerického prezidenta Bidena zkoumá možnosti, jak omezit používání technologií, které mohou představovat kybernetická a bezpečnostní rizika. Navrhované opatření je součástí širšího boje proti zahraničním technologiím, které by mohly představovat bezpečnostní hrozby.

Kancelář amerického prezidenta se již v minulosti zaměřila na čínské technologie, včetně Huawei a TikToku, kvůli obavám z kybernetické špionáže a ochrany osobních údajů amerických občanů. Zakázání čínských automobilů je další krok v této strategii.

Čínská vozidla, která se stále více prosazují na globálním trhu, obsahují software, jenž by podle obav amerických úřadů mohl umožnit vzdálené sledování a manipulaci s kritickou infrastrukturou. Tato rizika jsou spojována s potenciálním využitím čínskými vládními orgány pro špionáž.

Jaký by tento zákaz mohl mít důsledky?

Pokud by tento návrh byl přijat, mohlo by to významně ovlivnit čínské automobilky, které se snaží proniknout na americký trh. Ačkoliv se čínským výrobcům vozů poměrně daří, USA je pro ně velký trh, jehož ztráta by byla ekonomicky významná. Na druhé straně by to mohlo znamenat podporu pro domácí americké výrobce, kteří by získali konkurenční výhodu.

Čína by mohla reagovat odvetnými opatřeními, například omezením přístupu amerických firem na svůj trh či vývozem některých svých artiklů do USA. Tento návrh tak může mít dalekosáhlé politické a ekonomické důsledky, které by ovlivnily nejen automobilový průmysl, ale i širší globální obchodní vztahy.

Jak se k čínským elektromobilům staví Evropa?

Evropská unie vyšetřuje čínské elektromobily už od 4. října 2023. Důvodem vyšetřování má být podezření, že některé dovážené elektromobily z Číny těží z nespravedlivých dotací, jež pro výrobce bateriových vozů v EU představují hrozbu hospodářské újmy. Výsledkem vyšetřování bylo nejprve uvalení 10 % a následně 37,6 % cel. O výši konečných cel budou státy rozhodovat v říjnu.

S rozhodnutím EU ale nesouhlasí někteří výrobci, mezi které spadá i Volkswagen. Největší evropská automobilka, vyrábějící například populární elektrický model ID. 5 s dojezdem až 700 kilometrů a umělou inteligencí na palubě, tvrdí, že zavedená cla by mohla vést k odvetným opatřením, ohrozit ekologické plány EU a poškodit automobilky, které do EU dovážejí auta vyrobená v Číně.

 

Zdroj: Biden proposes banning Chinese vehicles, ‘connected car’ technology from US roads | Reuters