Se snahou minimalizovat odpad a udělat tak další vstřícný krok k životnímu prostředí se napříč světem otevřelo několik bezobalových obchodů. Zákazníci mají možnost si v nich nakoupit jak potraviny, tak třeba drogerii. Nicméně, po pár letech začala oblíbenost těchto obchodů klesat, čím to je způsobené?

Výhody bezobalových obchodů

Klíčovým prvkem daných obchodů je samozřejmě snížení odpadu, protože se nabízené produkty neprodávají jednotlivě balené, ale kupující si do vlastní znovupoužitelné nádoby odebere tolik, kolik jen potřebuje. Vzhledem k tomu, že si je suroviny možné přesně odměřit, nikoliv zakoupit ve stanovené velikosti balení, dochází tak nejen k minimalizaci odpadu, ale také se méně plýtvá jídlem. Mnohdy jsou v bezobalových obchodech k dostání lokální suroviny, přičemž v supermarketech je velmi často řeč o průmyslově zpracovaných potravinách, které předtím, než se dostaly na pult, urazily půlku světa. V neposlední řadě je skvělé to, že přesně vidíte, co si kupujete, a tak nehrozí, že si s sebou domů přinesete zajíce v pytli.

Velkou čáru přes rozpočet udělala pandemie covidu-19

Zatímco před pandemií byly bezobalové obchody na vzestupu, během několika málo měsíců došlo ke změně. Odhaduje se, že zkrachovalo kolem deseti procent prodejen, jejichž sortiment se skládal právě z produktů bez obalu. Největší vliv na tom má, že se během pandemie covidu-19 většina domácností naučila nakupovat vše na e-shopech. Stejně tak se na skutečnosti podílí fakt, že supermarkety díky slevovým akcím nabízejí mnohdy daleko levnější potraviny nebo drogerii než bezobalové obchody. Z důvodu pohodlnosti i kvůli stále se zvyšující inflaci tak v současné době spousta prodejen s bezobalovými produkty krachuje.

Je důležitější kvalita nebo vkusný obal?

Spousta z nás se během nakupování nechává značně ovlivňovat obalem, pokud má daný produkt hezký obal, je daleko pravděpodobnější, že mu dáme přednost před konkurencí. Nicméně bezobalové obchody tento požitek nabídnout nemohou. Co však nabídnout mohou, je obvykle vysoká kvalita nabízeného zboží, která je schopná předčít i nádherně dekorované balení. Dalším strachem, který potencionální zákazníky často provází, je otázka hygieny. Bezobalové obchody jsou většinou několikanásobně menší než supermarkety, proto je v silách prodejce ohlídat, zda jsou dodržovány všechny hygienické zvyklosti, i když se zboží prodává bez obalu. V supermarketech produkt mnohdy osahá několik kupujících, než skončí u toho cílového doma.

Místa, kde v České republice najdeme bezobalové obchody

V České republice k prvnímu otevření bezobalového obchodu došlo v roce 2015 v Praze. V současné době se napříč Českou republikou nachází kolem 80 prodejen, přičemž je najdeme zejména ve velkých městech. Nejhojněji jsou prodejny s bezobalovým sortimentem k vidění v hlavním městě, následuje Brno, Ostrava nebo Znojmo. Zákazníci zde tak mají možnost zakoupit zboží, jako jsou čerstvé potraviny, koření, dochucovadla, různá semínka, ořechy, ale také prací prostředky nebo aviváže. Vybrané bezobalové obchody dokonce nabízejí rozvoz, kdy se produkty odsypou do papírového pytlíku nebo do sáčkovky.

Autorka při tvorbě článku využila svých vlastních vědomostí a zkušeností.