Nejeden odpůrce elektromobilů se obrátí pro argument především na autobaterii. Likvidace již dosloužilé autobaterie a diskuze na toto téma nabírají na obrátkách. Jak to tedy může být? Je to pro naši planetu opravdu trefa do černého a veškeré nevyužité baterie skončí na skládkách? V Salzgitteru vzniká možnost, která by mohla ovlivnit ekologii a použitelnost již dosloužilých autobaterií. A to tak, že by se recyklovaly. Nové akumulátory by mohly vzniknout z těch použitých, a to až z devadesáti procent. To už ovšem zní velmi dobře.

Prodloužení životnosti autobaterie

Životnost autobaterií se stále prodlužuje. A aby se zabránilo povalování baterií na skládkách, například firma Volkswagen se snaží o to, aby se akumulátory při poklesu své kapacity daly opravit. Stačí se podívat na komfortní rodinný vůz Multivan T7 nebo sportovní ID.4 GTX.

Vize je tedy jasná – nefunkční části by se měly vyměnit, to stejné platí i pro opotřebované části, kterým hrozí zničení. Majitele elektroaut taková oprava či výměna vyjde v podstatě na méně peněz. Dále i zcela nefunkční akumulátory mohou být efektivně využity ve stacionárních systémech ukládání energie. Takové vysloužilé baterie lze dokonce najít i jinde ve výrobních halách v robotických vozech a jinde. Lze tedy říci, že využití z pohledu ekologie je reálné.

S repasováním by životní prostředí vzkvétalo

Udržitelnost ekologického prostředí je tématem číslo jedna. Fabrika v Salzgitter dokáže za jednu směnu repasovat prozatím pouze pár kousků autobaterií. Jak je to možné? Celková výměna komponentů, zjištění potíží, ale i samotný převoz je zdlouhavý a náročný proces. Firma odhaduje, že roční kapacita by mohla činit přibližně 3 600 baterií.

Opravdu si firma poradí s něčím, co do dnešní doby bylo považováno za zkázu ekologie? Firma v Salzgitter chce nastolit tomuto elektromobilnímu fenoménu novou úroveň. Bude postavena nová továrna, která se spojí s výrobcem Volkswagenu a se švédským specialistou Northvolt AB.

Metoda LithoRec, jak funguje?

LithoRec se zaměřuje na vývoj a hodnocení procesů a koncepcí recyklace použitých Li-Ion baterií v Německu. Vše s ohledem na ekologickou a ekonomickou situaci, plánování a navržení základní recyklační sítě. Vznik zahájila Technická univerzita v Brunšviku, která zkoumala několik možných způsobů recyklace. Již v roce 2011 vznikla tato metoda, tedy LithoRec.

Proces kompletní recyklace

Ze všeho nejdříve je autobaterie rozebrána, hliníkové části, měděné kabely a jiné jednoduše recyklovatelné materiály, jako je plast, jsou vráceny zpět do výroby. Zbytek akumulátoru se rozdrtí a i s tekutými surovinami se celek přemění na granulát. Tato sypká směs by měla jít následně do takzvané třídírny, která je vybavena sítí, magnetickými separátory, jenž slouží k takzvanému třídění. Jakmile vznikne černý prach – s nejvíce obávanými složkami jako je lithium, grafit, ale také kobalt a nikl, se následně od sebe oddělí a putují jako suroviny pro další použití.

Zda to firmě vyjde a rozšíří se po Evropě, je otázkou času. Prozatím je recyklovatelnost autobaterií v počátcích. Rozhodně se ale jedná o skvělý nápad, který by měl pro ekologii velký význam.

Autorka při tvorbě článku využila svých vlastních znalostí problematiky a veřejně dostupných informačních zdrojů.