Fotovoltaické systémy jsou snad všude, kam se jen oko podívá. Proč ale zatím neexistují auta jen na solární pohon, které by jezdily čistě jen na energii ze slunce? Je to vůbec možné a může takto vypadat budoucnost autodopravy?

V čem výrobci automobilů vidí háček?

Doposud jsme se mohli potkat hlavně s elektromobily a hybridy, které lze nabíjet pouze z nabíječky nebo během jízdy rekuperací brzdné energie na elektrickou. Ale vymyslet auto na solární pohon, které by se dobíjelo neustále během jízdy i během stání venku na slunci, to by bylo skvělé! A světe div se, taková auta se dokonce už vyvíjí. Jako příklad můžeme uvést Lightyear 0, který s sebou na střeše a kapotě bude nést solární panely o velikosti přes pět metrů čtverečních.

A právě zde narážíme na problém. Totiž dostat solární panely na střechu osobního automobilu není snadný a ani levný úkol. A i když se to vše podaří, jejich účinnost na tak malém a nevhodném prostoru, jako je střecha automobilu, není vůbec vysoká. Aby solární panely generovaly co nejvíce výkonu, musí mít ideální světelné podmínky. Správně by měly být v určitém úhlu neustále nakloněny směrem ke slunci, jak můžeme vidět na solárních farmách. To bohužel na automobilu není technicky proveditelné. A stejně tak není možné na auto dostat potřebné množství fotovoltaiky, aby měla nějaký signifikantní účinek.

Kolik kilometrů se dá ujet jen na slunce?

Solární panel o rozměru jednoho metru čtverečního vygeneruje dostatek elektrické energie akorát k tomu, abyste si rozsvítili pár žárovek nebo pustili televizi. A to za ideálních podmínek, které u automobilu nemohou téměř nikdy nastat. Takže i pokud volný prostor elektromobilu co nejvíce zužitkujete, jak to udělala firma Lightyear s jejich vozem, získáte při ideálních podmínkách 10 km jízdy za hodinu nabíjení.

Pokud vezmeme v úvahu cenu takového automobilu, která přesahuje šest milionů korun, je na pováženou, zda se to opravdu vyplatí.  Za mnohem nižší cenu můžete mít nové elektrické SUV Volkswagen ID.5 GTX, jež má mimo jiné luxusní výbavu, dojezd téměř 500 km a 299 koňských sil, které rychlonabíjením dobijete téměř za 30 min.

Bude svítat na elektromobily se solárním pohonem?

Z pohledu poměru peníze/výkon nevychází fotovoltaické panely na střeše automobilu vůbec výhodně. Zatím solární panely nemají dostatečný výkon na plochu, takže se sériově vyráběného elektromobilu na solární pohon v blízké budoucnosti určitě nedočkáme.

Ale člověk nikdy neví. Jestliže se dočkáme technologie solárního panelu, která bude umět vyrobit na metr čtvereční několikanásobně více energie ze slunce i za temnějších, zimních dnů, může se spustit fotovoltaická revoluce.

V každém případě je investice do fotovoltaiky vždy dobrý nápad a své využití najde téměř všude. Kromě tradiční instalace na střechy domů se bezesporu vyplatí nainstalovat jej i na váš campingový přívěs či obytný vůz. I metrový solární panel může během slunných letních dnů v kempu vyrobit dostatek energie pro rádio, večerní sledování televize nebo k nabití mobilních zařízení a svícení.

Autor se problematikou dlouhodobě zabývá a při tvorbě článku čerpal ze svých znalostí, zkušeností a veřejně dostupných informačních zdrojů.

Použité zdroje například:

Lightyear — Solar Electric Vehicle, The Sion – the car that charges itself | Sono Motors