Pokud toužíme po tom, aby květina rozkvetla do krásy, musíme se o ni náležitě starat. A podobně bychom měli pečovat i o naše vlastní nitro. Jenomže ruku na srdce, kdy naposledy jste věnovali opravdovou pozornost duševnímu zdraví? Začít lze přitom i po malých krůčcích. Třeba zařazením jednoduchých činností do každodenní rutiny.

1. Založte si deník

Deník je úžasným psychoterapeutickým prostředkem. Dává příležitost vypsat se z aktuálních pocitů, umožní člověku získat lepší přehled o něm samotném. Navíc neexistuje žádná předepsaná forma, jak deník vést, je tak na každém, aby se sám rozhodl, jakou podobu bude mít. Můžete do něj psát každodenní zápisy zážitků a prožitých událostí, motivační a pozitivní citáty, občasné poznámky o vlastních emocích a snech, ale klidně si do něj třeba pouze kreslete. Deník skýtá prostor pro sebevyjádření, podporuje kreativitu a ulehčuje zvládání stresu.

2. Probuďte své smysly a fantazii

Zavřete oči a zaposlouchejte se do tónů symfonické hudby. Přivoňte si ke květinám a nechte jejich omamnou vůni proniknout až do hloubi duše. Buďte kreativní a zaměstnejte své ruce tvořivou činností. Jakákoliv aktivita, která vás naplní upřímnou radostí a během které si krásně pročistíte hlavu, se počítá. Pokud ji zařadíte do svého života pravidelně, budete se cítit šťastnější a vyrovnanější.

3. Pohyb svědčí i duši

Pravidelná fyzická aktivita je důležitá pro udržení dobré kondice a pečuje o kardiovaskulární zdraví. Ale tělo s duší jsou dvě navzájem provázané nádoby, pohyb má tudíž pozitivní dopad také na duševní zdraví. Začněte více chodit pěšky, užívejte si procházku v přírodě, zacvičte si nebo se alespoň každý den pořádně protáhněte. Dokonce i pouhých pár minut pohybu denně dokáže zlepšit náladu a snížit míru úzkosti.

4. Organizujte a odměňujte se

Každé ráno si stanovte seznam úkolů, které potřebujete udělat. Roztřiďte si je podle priorit a obtížnosti. Pokud máte nejvíce energie v první polovině dne, začněte právě těmi nejtěžšími. Neváhejte se odměnit a dopřejte si nějakou radost, jakmile máte splněno. Ale zároveň k sobě buďte i shovívaví a laskaví, jestliže jste vše nezvládli přesně podle svých představ.

5. Věřte svým snům

Každý z nás má nějaké tužby a přání. To, co si přejeme, ale nezřídka potlačujeme až kamsi do úplného nitra, protože ani nedoufáme v naplnění. Zkuste tentokrát s důvěrou otevřít svou mysl a srdce, dovolte si snít a probuďte sílu vlastních myšlenek. I pouhá myšlenka je totiž energií, která může ovlivňovat budoucí realitu. A přestože se žádný sen pravděpodobně nesplní jen tak přes noc, není nutné rezignovat, vizualizujte si pravidelně svá přání.

Právě způsob našeho myšlení má značný vliv na výsledek, trénujte proto pozitivní myšlení a věřte, že se vám dříve či později odmění.

 

Zdroje inspirace: https://stride.com.au/10-ways-to-improve-your-physical-wellness/, https://www.calm.com/blog/how-to-improve-physical-health, https://nafc.org/bhealth-blog/21-healthy-habits-to-improve-your-physical-and-mental-health/